Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 22 september 2011

Igår och idag

Jag glömde skriva igår, jag hade en mysig kväll på stan så jag glömde helt bort...
Rapporterar ikapp idag!

Urban: Igår var han duktig. Jag red på kasernbanan i det blöta underlaget och var lite orolig att det skulle störa hans koncentration i galoppen, men icke. Det var skönt!! Han gjorde inga fel i galoppen alls. Så skönt!! Idag res hans ena "helgryttare" honom eftersom jag hade ont om tid. Dag var med och coacha och han såg väldigt fin ut. Fick i början några missar i galoppen med det gick över när jag lagt mig i lite.

Ulster: Igår var han ganska fin. Jag fick jobba mycket med att han ska ta för sig bättre i både trav och galopp, han väljer kortare steg och bekväm-läge. Men det blev bra. Ställning åt vänster är svårt.. Tar många många försök att nästan nå fram, det är lite segt.. Idag fick han hoppa. Jag red nere i K1 paddocken. Mötte demonerna (ironisk) och satt två en gång för att lägga upp ett hinder och han stog still båda gångerna när jag satt upp. Så det var faktiskt lite skönt att han inte sprang iväg för att han kom ihåg mig på korset senast..
När jag värmde upp var det lite andra hästar i rörelse utanför min bana vilket ledde till araben-Ulster. Svansen i vädret och sin spändaste uppvisningstrav. Eftersom han var lite svår att komunicera med då började jag hoppa direkt efter jag travat fram så att han fick en uppgift och det blev verkligen bättre efterhand. Han hoppade ganska bra, imponerar med att vara väldigt kvick i lägen där det blir lite nära intill. Han var reglerbar och lydig, formen är bra före, över och efter hinder. Kul!!

Cosmopolitan fick gå dressyr igår med en soldat. Han såg jättefin ut!
Idag hoppade jag honom. Han var duktig men jag fick tjata lite på honom för att han skulle vara i en rundare form över hindret. Själva övningen med 3 hinder på stor volt tröttade ut honom lite fortare än vad jag fick det precis som jag ville han det, så han får nog lite repetition imorn.

Timbuktu har fått dressyr båda dagarna. Idag red jag med spö och petade igång honom i trav med "passage-tänk". Han är extremt känslig för spöet, inte på ett dåligt sätt utan bara helt ovan. Men efterhand så kunde jag peta på så att han verkligen kom under sig fint. I galoppen blev han lite stark i början, men det blir alltid bättre efter flera galoppfattningar.

Urifax var bäst idag... Igår så red jag för Traudi med min egen inställning att jag skulle få honom mer igång och kvick bakifrån. Det blev ganska bra och jag kände att jag var på rätt väg. Det jobbiga är ibland när han bara stretar på alla håll och man får kämpa tillbaka för att få honom på spår igen.
Idag så red jag med spö och inledde hela arbetet med "passage-tänk". Så när jag petar på bakdelen ska han komma in under sig med bakbenen och lätta framtill och nästan trava på stället för att sen få jogga sakta framåt. Vad duktig han var!!! Han kom verkligen under sig. Ibland försöker han slingra sig och slutar spåra men så småning om så svarade han med att sätta under sig och ge efter fram. Så skön känsla. Där kom den uppförsbacke jag letat efter. Såhär bra har han inte vart i  närheten av innan! Så nu är jag väldigt glad!!!

Umami har nu gått på smärtstillande en vecka och idag red jag honom i 3 gångarter för att stämma av inför kontrollen imorn. Han var tyvärr inte fräsch... Så det var dystert att smärtstillande inte tar bort ojämnheten. Lämnar resten av spekulationerna till veterinären imorn.

Sist ut en "nykomling". Oscar II har kommit på lite repetitionskurs. Skrev ju lite om honom i måndags med.. Han har busat lite väl mycket med soldaterna. Han är på gränsen mot att bocka.. Stannar tvärt med huvudet i marken..
Men igår var han stretig och det är väl inte så konstigt. Dock var han som smör i munnen 30 min senare. Jättefin, och pigg och allt var toppen. Idag var han lite segare men ändå ganska fin. Tyvärr lossade han inte som igår men utgångsläget var ändå markant mycket bättre!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **