Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 1 september 2014

Åter i tjänst!!

Efter en andra föräldraledighet är jag nu tillbaka på Kavallerikasern.
Jag gick hem i augusti 2013 och har bara ridit 3ggr sen dess.
Så de senaste 2,5 åren har jag ridit och jobbat i ett halvår och under större delen av den tiden var jag gravid så det finns lite att jobba på nu 😅

Dagen var toppen, känns otroligt kul att få dra på ridstövlarna igen.
Bara känslan av att rykta hästarna skvallrar om hur otränad man är, det kändes ovant, hur märkligt det än låter. Alla de där små musklerna i kroppen kommer inte till användning i vardagen. För att då inte tala om hur stärkande det kommer vara att få alla timmar i sadeln igen. Att man som ryttare ska ha en bra grundstyrka och grundkondition känns avlägset nu men jag ser fram emot att få bli stark igen. Känna att jag har 100% styrka i mitt jobb och då kan prestera så som jag vill.. Det kommer!!

Dagen började med att jag och Anna (som vikarierat för mig, och nu jobbar ihop med mig denna månaden ut) skulle ha löshoppning för unghästarna.
7 unghästar fick hoppa i två omgångar.
Så bort till nya stora och fina ridhuset för att hissa ner löshoppningsanordningen och bygga fram hinder. Numera vevar man inte för hand utan det styrs av en knapp att hissa ner den och även vikväggen. Hindermaterialet står snyggt innanför väggen under läktaren. Lyx!

Första gruppen unghästar var Yoda från förra kullen, Y2 som är ny men inte i min ordinarie kull, Axel och Yggdrasil.
Y2 var riktigt välhoppande med en fantastisk bakbensteknik. Men alla hoppade fint.

I andra omgången var det Astor, V1 och Af Fenix och dom skötte sig väl dom med.

Närmare beskrivning av hästarna kommer troligen imorgon!

Därefter red jag Vito, de nya unghästarna behövde inte gå dubbla pass nödvändigtvis.
Så Vito hade jag inte ridit på länge nu. Han var lite ouppmärksam på hjälperna inledningsvis men efter renodling av framåtdrivande och förhållande hjälper så blev han mer lyhörd och kom då även till fin eftergift.

Efter lunch så tog vi ut V1 och Yggdrasil. Jag på V1 som var lite trött i början men efter renodling av hjälper även här så svarade han fint för hjälperna och var fin i handen och arbetsvillig. Fick en fin känsla och trivs bra med honom, men det finns mer att önska och det kommer bli bättre och bättre med tiden!
Yggdrasil är en väldigt elegant häst som arbetade trevligt. Jag var med och tittade ut honom förra året på inköpsresan, jag ska leta upp en bild från det tillfället, han ser inte alls ut som vad jag minns, elegantare nu!!

Nu är jag på hemväg och känner mig nöjd och förväntansfull inför att lära känna alla nya hästar!

Min förhoppning är att jag ska hinna blogga regelbundet. Dels för er, mina läsares skull så ni kan följa hästarna som ni kanske fött upp, ridit, eller känner till sen innan. Och kanske mest för min egen del så är det otroligt roligt att följa upp hästarna såhär som en dagbok.
Jag ska försöka få foton så det piggar upp mina texter lite 😉
Och så småning om kan det nog också dyka upp en del övningsförslag som jag använder för mina hästar!
Tveka inte att kommentera, fråga eller lämna en hälsning i kommentarsfältet, då blir jag jätteglad!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **