Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 8 september 2014

Dressyrlektioner!

Då var det måndag igen, härligt!
Idag var Traudi hos oss och höll lektioner. Jag fick rida 2 lektioner och valde att göra det på af Fenix och V1.
Fenix var först ut och gick fint. Jag fickklartecken för att göra precis som jag själv tänkt och rider honom noga i balans och låter honom få tid att stärka sig. Skritten blir lätt pass och där behöver jag hitta bra energi och få honom mer rörlig i bogarna. Så det gäller att ha honom lite lagom snabb men lägga in mycket svängar och flytta honom lite. Allt för att störa ut hans egenvalda pass. Han kan skritta skapligt om man hjälper honom så det kommer nog gå att förbättra en del. Jag och Traudi verkar överens om att Fenix är väldigt utvecklingsbar men vi pratar inte tävlingshäst på nån hög nivå, utan mer utveckling på sin egen nivå om man nu ska försöka förklara.. Han är rolig och ridbar!!

V1 var lite segstartad som vanligt (som under förra veckan.)
En del övergångar och massa tragglande från min sida att få honom att ta drivning väl i alla gångartarter vilket är lite trixigt.
I princip gäller det att få till drivningen när respektive bakben är i luften så att drivningen gör att han kan sätta bakbenet längre in under sig.
Men man kan driva på många sätt. Rösten, skänkeln och sporren, spö var de jag växlar mellan. Det gäller att inte haka upp sig på en variant, att växla ger mer effekt då det inte är tjatigt på samma vis.
V1 är en häst med fina gångarter. Bjudningen är nåt vi får jobba på. I dagsläget räcker den egna bjudningen inte så långt. Men förhoppningsvis kommer det mer!

Under eftermiddagen gick det rätt så lång tid att sortera och märka upp bett. Tränsbett, bridongbett och stänger. Bilden på bett är en låda med en rejäl hög av 15cm långa bett. Sammanlagt har jag och Anna gått igenom runt 200 bett. Det komiska är att det ändå inte är komplett, det saknas i vissa storlekar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **