Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 25 september 2014

Inköpsresa i skåne

06.10 åkte jag hemifrån, och nu är klockan 19.00 och jag är snart hemma igen.

Jag blev upphämtad med bil på föygplatsen och jag och Bosse (ansvarig för inköp) har åkt runt i skåne för att se 5 fuxar.
Det var lite spännande. Det skiljer sig nåt enormt på hur folk visar en saluhäst. det har varit både bra och mindre bra.

Första fuxen var bara riden ett fåtal gånger så den gick inte att rida mer än i trav på lina vilket jag lät ordinarie ryttare sköta. Den var lite spänd och därmed svårbedömd. Alla vi tittade på är 4 år men väldigt varierande utbildningsståndpunkt!!

Nummer två var ganska snygg och bra storlek. Dock var han ensam häst på gården sen en vecka och lite oroad över det. Han var bitvis mer spänd och ordinarie ryttare var sjuk så jag skulle få prova själv. Ut ur stallet och jag skulle rida i hagen, när jag såg alla stora stenar i hagen blev jag oroad.. Men jag visades ett träd man kunde rida runt iallafall. Jag tog ett varv i skritt så jag fick se ungefär hur jag kunde kryssa mig fram. Jag dubbelkollade med ägaren att hästen skulle uppföra sig vid uppsittning, och det skulle den! Och sen när jag väl satt upp blev den som en fiolsträng och reste sig rejält för att sen göra en serie bockar och göra helt om och bocka lite till. När jag sen fick stopp på den gällde det att snabbt som ögat sitta av innan nästa bockserie började... Synd för hästen var i övrigt en eventuell kandidat för oss.

Nummer tre var en riktigt bra allroundhäst. Trevliga gångarter och bra inställning till hinder och bra temperament! Här hade vi en ryttare som vet hur man visar häst proffsigt. Ett ordentligt ridhus med en hinderkombination förberedd. Hästen var i absolut toppskick och utrustningen likaså, då är det verkligen roligt att titta på häst!!

Nummer fyra var en fin gångartshäst. Välriden och utbildad för sin ålder. Dagens skönaste sadel hade vi här. Haha. Det var en Childeric eller snarlik modell. Denna hästen gillar jag extra mycket!!

Nummer fem och sist ut var en lite mindre gångartshäst. Väldigt söt och lugn i sitt sätt.

Jag vill inte gå in på detaljer om hästarna, och jag låter det vara osagt vilka vi vill ha tills dess att dom är besiktigade och klara. Vi har dessutom en till häst att titta på, förhoppningsvis under nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **