Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 2 september 2014

Kråka!

Jaha, den bistra sanningen gjorde sig påmind. Jag är verkligen ur form...

Idag var det hoppning på schemat, och det skulle bli kul. Valde att rida V1 eftersom jag red honom igår och var den enda av de nya hästarna jag ridit än så länge.
I uppvärmningen kändes han okej men i arbetet med att renodla hjälperna och få start/stopp att fungera så finns det ju mycket mer att önska... Han är lite trött av sig och är även tung i handen i övergångarna trots idogt arbete med att få kvickare reaktioner.. I först lilla serien så fick han upp farten och bjöd bra. Tacksamt nog var det lite långt ut och han kunde med fördel galoppera framåt ut igenom serien.
När vi sedan gav oss på tre små plank som var ställda förr att hoppa med två galoppsprång mellan blev det jobbigt. I en kortare galopp in blev det långt mellan de första planken och hade jag en galopp där han kom lagom in blev det långt ut. En förhållning hade ju varit på sin plats men det verktyget saknades i lådan. Förhållningar var nåt jag kunde roa mig med bäst jag ville för V1 hade redan nästa uppgift klar för sig och var inte intresserad av min inverkan.
Så upptill det hade vi en del rivningar pga fullständigt brist på lydnad helt enkelt. Han dundrar på i en galopp som är "lagom" men det är inte reglerbart. Känns som man är rätt långt nere i stövelskaften efter det här passet! Men det behövs mycket mer träning på att få igenom förhållningar men även kvickare svar för framåtdrivande hjälper. Jag vet vad jag och V1 har att jobba på ett bra tag framöver.....

Sen red jag ett lättare arbete på Af Fenix. En ganska rar häst som inte sticker ut hakan men är väldigt söt och rar. Han var lite styv inledningsvis i skritten men mjuknade så smått och gjorde sen ett godkänt pass. Han är väldigt vinglig och svag och kommer behöva oändligt mycket stärkande arbete för att bära upp sig själv både med och utan ryttare. Den korta filmen visar ett knappt varv på volten där jag vill ha honom låg och avspänd i formen.

http://www.youtube.com/watch?v=-_hqgK5WRZE

Under eftermiddagen fick Pegasus ett lätt pass mest för att jag hade tid över och det var trevligt och bättre än väntat.

Sist idag har jag och Anna friserat unghästarna lite så dom är lite snyggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **