Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 18 september 2014

Dubbellongering!?


Först en film på af Fenix, han har så smått kommit upp mer i formen och är väldigt ambitiös även om vi inte är i mål än. 

Långa manar var det som var högst i prioritet denna torsdagsmorgon. 
Ett tiotal hästar skulle snyggas till i manen för att gå till slottet där kungen skulle närvara. Nog för att dom ska vara fina alltid men här gäller det att höja ribban lite extra. Så i 2 timmar var vi två stycken som hjälptes åt att frisera manar. 

Efter det så var det ridning, Parad skulle gå ett lätt pass igen. Igår var han ju hyfsad men idag backade vi ett steg och han var inte helt fräsch så det blev mest skritt. Imorgon ska han visas för veterinären. Hoppas det hittad något som går att åtgärda! 

Efter lunch red jag af Fenix som kändes fin. Idag var han lite lättare i framdelen och bar sig lite bättre än tidigare vilket känns som ett steg i rätt riktning. Han fick göra en del övergångar och det går åt rätt håll även om han behöver en hel del träning till för att det ska bli riktigt bra!

Sen var det återigen dags att dra på sig träningskläder. 20 min på motionscykel och 25 till för styrketräning. Underbart även om jag saknade löpbandet idag, haha. 

Sist ut för min del var Axel som vi bestämde skulle tömköras. Väl i ridhuset var jag inte helt nöjd med hur tömkörningsgjorden satt så jag plockade av den och körde utan för att inte riskera skav eller obehag från gjorden. Istället körde jag dubbellongering. Jag vet inte om det yttrycket är en korrekt benämning eller nåt som bara fått heta så.. Jag fick iallafall lära mig detta när jag var i Tyskland och tyckte det var nyttigt. Det går ut på att man longerar med en töm i innersidans bettring och rakt till handen. Och i yttre bettringen fäster man den andra tömmen som löper runt hästens bakdel och sen till handen. 
Axel var otroligt duktig och accepterad metoden efter 5 sekunder. Sen kunde jag lätt växla varv och även gå rakt bakom. Tänk på att hålla sig på sparkfritt avstånd!! 
Axel var riktigt duktig. Avspänd och fin och väldigt lydig. Superskoj avslutning på en bitvis hektisk men rolig dag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **