Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

lördag 20 februari 2010

Igår var det Seriehoppning!

På K1 har vi ett antal sk Seriehoppningar varje år. Normalt 6-8 st kanske.  Tävlingen är intern och är till för oss som har tilldelad häst eller om man har godkänd nivå att delta ändå. Så igår var det väl 12 som deltog och ytterligare några red på morgonen och hoppade banan lite lägre och mer träningsmässigt.
Banan var trevligt byggd och vi red i tältet.  Jag hoppade 1m med Ozzy och detta var vår första seriehoppning. Banan gick bra, bortsett från ett plank som vi petade. Det var ur sväng in på diagonalen och jag fick inte rätat ut honom helt och han rev. Men ett par språng hoppade han upp sig riktigt fint, så jag är väldigt nöjd med honom, det kändes lätt. Han har verkligen bra huvud även som hopphäst. Han har rejäla språng men är lätt att reglera och man kan oftast komma helt rätt på hindret. Och han är inte tittig alls, så man behöver inte parera upp speciellt inför hindrena. Vad mer kan man begära?
Som dressyrhäst behöver Ozzy aldrig bli bäst på att hoppa men jag är totalt övertygad om att varje bra språng vi gör stärker honom för dressyrarbetet också. Han kommer att få bättre styrka och balans. Så det skall vara hoppning på dressyrhästar med, det är min uppfattning.

2 kommentarer:

  1. Hej Marita. Anette Christensen, som rider dressyr i Scandinavium nästa helg, delar din uppfattning om hoppning och dressyrhästar. Hon henne hoppar alla hästar. Dock inte GP-hästen Normandie som skadade ett ligament, när han hoppade över staketet för några år sedan. Hälsningar från Aina.

    SvaraRadera
  2. Det ger resultat, uppenbarligen för Anette också! Sen tror jag inte att det behöver vara särskilt högt. "Bara" gymnastikhoppning är ju verkligen nyttigt!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **