Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 18 februari 2010

Lycka!

Lycka är att rida en häst som Ozzy. Idag red jag en halvtimma i ridhuset. Söta Anna kom och tittade på så Ozzy visade duktigt upp sin bästa sida :-)
Jag red mest vanligt lösgörande arbete, byta varv ofta och växla formen så jag förbättrar möjligheten att höja och sänka formen när jag vill. Sen gjorde  jag lite tempoväxlingar i trav för att känna att han är fint på bakbenen i upptagningen men också sen när jag länger lite. Det gick bra, men jag kunde ha satt mer press, men å andra sidan vill jag lära honom att göra det mjukt utan "tvång". Det gäller att hitta en fin balansgång i det arbetet. I galoppen blev det små stunder av lite samlande galopp i tänk mot arbetspiruett, bara för att lära honom tänket. Där blev han lite väl ambitiös och ville föregå med bakdelan och då kommer man ju aldrig runt. Men det blev helt okej i båda hållen, kravlöst.
I galoppen red jag också lite i förvänd galopp och sluta och det går bra. Han har en klart förbättrad balans i förvända numera.
Jag avslutade med att samla honom ur skritt upp i lätt tramp arbete utan krav på att vara på stället och han svar rätt. Jag är noga med att avbryta varje omgång med tramp att direkt skritta avspänt så att jag inte behåller spänning. Sedan växlade jag från arbetstrav till en mer samlad trav i samma tänk och sedan fram, han är duktig! Sedan under passet växlade jag till en lång och låg form och han är superfin och väldigt nöjd!

2 kommentarer:

  1. Ja idag var han duktig den fina! Himla kul att komma och hälsa på er! Hoppas alla andra hästarna skötte sig fint på kvällen sen oxå!

    SvaraRadera
  2. Alla skötte sig jättebra på kvällen, då är det verkligen roligt att se skillnaden från när jag började i juli!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **