Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 10 februari 2010

Traudi lektion

Det blev bara jag som närvarade på Traudis grupplektion. Så trevligt!

Jag red självklart Ozzy på lektionen, han får trimmas extra nu inför tävlingsdebuten med.
Idag var han från start lite tyngre i handen än vad han brukar vara. Vet inte varför, men det blev bättre under passet. Dagens pass så fick jag tänka mycket på att hålla honom rakriktad på volterna, han går annars lite med bakdelen ut till höger, så jag fick verkligen vara uppmärksam och det gav resultat!
Sedan blev det en hel del övergångar mellan skritt och galopp- vår svagaste punkt just nu. Han bryter lätt av från galoppen, men sen blir det lite för mycket mellansteg innan skritten är bra, det är ungefär som att han taktar ett par steg. Korrigeringen kom genom att jag fick göra galopp-trav-skritt över kort tid och upprepa det. Sedan fick jag vara riktigt tydlig mot honom och bestämt men följsamt sätta tillbaka honom kvickt när han ska börja skritta, så att det verkligen händer. Jag fick 2 jättefina övergångar åt varje håll.
Längningar la jag in på några olika ställen. Det gick väldigt bra idag, jag måsta se till att han är i balans på bakbenen in, och sedan kan jag trycka på och han är ljuvlig i traven!
Det märks att han är starkare men det gör ingen skillnad- vi får ju hela tiden nya saker att träna vidare på.
Ozzy är min drömhäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **