Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 1 februari 2010

Träning för Traudi!!

Idag fick jag en halvtimma för Traudi. Det gick så himla bra!! Han har verkligen blivit så mycket starkare!
Jag fick börja med att göra lite framdelsvändningar på fyrkanten, han var lite okänslig för vänster skänkeln, men snart så var han fin i båda varven. Sen blev det trav på volten och jag flyttade honom undan för innerskänkeln och ytterskänkeln växelvis för att känna att han var rak mellan hjälperna. Och det var han, speciellt uppmärksam för vänsterskänkeln vilket jag uppskattar då han gärna går lite till vänster om sig med bakdelen.


Sedan blev det galopparbete och bara känna att han galopperar i så bra balans som möjligt och att rytmen är densamma oavsett vilken väg jag rider eller om jag växlar mellan böjt och rakt spår. Han vill gärna ändra rytmen när man rätar ut, så att han smyg-ökar. Och när jag gör volter tappar han lite av jämnheten i sprången. Men när jag tänkte på det så blev det riktigt bra och jag är nogrannare med att anpassa vägen efter förutsättningarna dvs hur bra galopp jag har.
I galopp fick jag också göra en för mig ny övning enligt bilden- väldigt nyttig just för att man måste vända runt ofta och det är "lagom" svårt och får honom bra ihop och starkare i galoppen.


Sedan blev det lite halter och det gör han ganska bra. Och som avslutande arbete gjorde jag skolor på långsidorna. Han har blivit så duktig. Han har verkligen förstått vad jag är ute efter och han har fin bjudning. Det som ska bli bättre nu är styrkan för att få ännu mera uttryck i skolorna genom större gest och förbättrad bärighet, men det är tid som krävs.

Riktigt roligt pass och duktig häst och tränare! Film från idag:

3 kommentarer:

  1. Duktig ryttare också! Inte bara hästen och tränaren.

    SvaraRadera
  2. Otroligt roligt att se! /Klintenberg 2. plut 4. skv 08/09

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **