Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 15 juni 2010

Nya Transportskydd

Jag har fått nya transportskydd till Ozzy. Eller snarare köpt, och dyra var dom. Den här modellen används flitigt i Tyskland och det var där jag träffade på dom för några år sedan.
Dom är gummiklädda med filtfoder. Tre enkla kardborrespännen och gjutna i en bra passform. Det borde vara omöjligt för en häst att trampa sig med dom här!
Anledningen till att jag köpte dom är att dom skyddar bra och eftersom dom är stöpta i en bra form kan man sätta dom lite lösare och därför ska dom vara bekvämare att stå i. Att dom dessutom är lätta att hantera och göra rent är ju ingennackdel.
Nu får dom sitta på när jag reser till Varberg så får dom sitt godkännande efter det, men jag är hoppfull!!

6 kommentarer:

  1. Vad hände med den stackars hästen som idag tvingades gå hela vägen till slottet trots att den var svårt halt? Såg inte roligt ut!!
    Märkligt! Trodde ni var rädda om era hästar.

    SvaraRadera
  2. Jag var ledig igår men har hört om det du tar upp. Hästen hade fått en smäll på skanken när dom var uppe på slottet och det var en övergående hälta. Så han mådde bra av att skritta och var varken svullen eller halt varken igår em eller idag. Så skönt att det inte var något! Det är sällan hästarna inte ändå kan skritta pga plötslig skada även om det såklart är tråkigt. Skritt mjukar ofta upp en öm muskel vilket det var i detta fall.

    SvaraRadera
  3. Fast detta var på vägen TILL slottet och hästen var blockhalt och genomsvettig (av smärta?). Kan det vara samma?

    SvaraRadera
  4. Nu har jag kollat upp med en kollega som var ansvarig för hästarna igår. Hästen det handlar om är normalt lite ranghög mot dom som går jämte honom på vägen till och från slottet. Han är också ganska pigg vilket gör att han försöker skynda sig och han är så gott som alltid svettig, så detta var inget ovanligt. Hästen brevid som är snällheten själv fick väl nog och sa ifrån och då fick han sig en träff.
    Och du har rätt, han blev sparkad på väg till slottet. Dock måste du sett när det just hänt för när dom kom fram till slottet visades hästen upp i rörelse pga att den blivit sparkad och var redan där och då ohalt. Så förmodligen vart det en riktigt "nervsmäll" som gjorde riktigt ont en stund men gick över snart därefter. Som jag skrev tidigare var han ju fräsch redan igår och går idag högvakt igen och mår utmärkt!

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att det ordnade sig och att han mår bra! :) Såg otäckt ut! Tack för din info!!

    SvaraRadera
  6. Det var så lite så! Vi är rädda om våra hästar!
    Nu klapprar det på stallplan utanför, nu ska jag höra hur det gått idag!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **