Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 16 juni 2010

Veckans övning?

Veckans övning är ju av lite varierande tidsintervall just nu.
Jag tycker konceptet är mest värdefullt när jag själv kan ta till mig uppgiften och använda övningen till mina hästar samtidigt som jag delar med mig av den.
Att skaka fram nya ridövningar är inget problem, men vad vill ni som läser, finns det önskemål om att jag kommer med idéer under sommaren?

Själv kommer jag jobba fram till lördag på Bröllopet och Kortegen och därefter går jag på semester. Dock kommer jag fortsätta träna Ozzy till Falsterbo och därefter får han gå på bete.
V.29 kommer jag tillbaka i tjänst, det är då den 19 juli. Då kommer jag utbilda Ozzy, Raoul och ytterligare 4 nya unga förmågor. Så dom kommer jag presentera mer inggående i slutet av juli!

Under semestern har jag tänkt skriva om Ozzys träningar och tävlingar och om jag hittar på något annat kul :-) Kanske rider till en häst eller har lektion, vad som helst kan hända!

Men min fråga till Er; Vill ni ha "Veckans Övning"??

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Hittade din blogg för ett tag sen och blev jätteglad.=) Muckade från 4:e skv 09 och tycker det är jättekul att kunna läsa om hur det går för hästarna. Extra kul att det går så bra för dig och Ozzy!
    Rider en häst med ett trevligt steg som nu börjar bli stadig och balanserad i "arbetstempo". Jag skulle nu vilja bygga på det med mer energi. Han nöjer sig gärna med att gå i det tempot och blir även lite framtung. Skulle vilja ha lite mer energi/engagemang i steget. Undrar om du har nån bra övning för detta?=)

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad roligt att du gillar min blogg!
    Jag tänker lite på Opal när du beskriver din häst. Är det korrekt?
    När man har hästar som blir lite slätstrukna i arbete och inte visar register eller vilja till att ta i mer så finns inget bättre än övergångar.
    Övergångar mellan skritt och trav och trav och galopp är bäst. Därigenom får man hästen att mer av sig själv komma över bakbenen och som ryttare ska man inte fokusera för mycket på formen, särskilt om han vill bli lite låg. Så tänk mer fri öppen form och lättfokus på att han ska reagera kvickt på dina hjälper! Minsta tendens du visar så ska han vara superberedd och vilja ta i. Och när du tar en förhållning ska han (till en början) nästan tvärstanna. Så tänk att han ska vara lite taggad och på hugget så kommer han bli kvickare och därifrån kan du försiktigt ta honom mer i form igen. Men kom ihåg att det är oväsentligt för det kommer ändå av sig självt!
    Sedan för att förfina samma arbete kan du på motsvarande kvicka sätt rida tempoväxlingar. Växla då väldigt ofta. I trav kanske du rider 4-10 steg bara, inte mer och sedan växla. Allt för att väcka upp och göra honom alert!
    Hoppas det fungerar bra, återkom gärna!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **