Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 17 maj 2011

Min Högvaktspremiär 2011

Högvakten

Revär och jag är iväg!

Står så snällt och väntar på avmarsch!
Idag fick jag alltså rida med i Högvakten. Det blir oftast nån gång varje år som jag får rida med.
Normalt rider jag inte, då jag inte är officer och därmed inte rider i chefsbefattning, och soldater finns ju till för att rida övriga hästar.
Anledningen till att jag red idag är att Revär varit lite svår att hantera just när dom ska stå still, framförallt i väntläget på högvaktsterassen.
På vägen till slottet gick han bra, inga särskilda spänningar och inga sidohopp alls. Utan helt skötsam och lätt på alla sätt. På slottet så gjorde vi avsittning och ledde ut hästarna. Här gjorde han förra gången lite antydan till att vilja sparka mot publiken, inte idag, han skötte sig bra och visade ingen oro alls.
När vi stog och väntade på högvaktsterassen höll jag först i honom. Såg till att han höll sig stilla och inte försökte flytta omkring och stöka. Han ser sig gärna omkring, det går bra, men han får inte vända på sig. Det gick jättebra och jag mutade honom med socker som jag tagit med åt honom. När vi sen satt upp så blev han ivrig. Vi gjorde alla slags möjliga sätt att trava på stället. Nu ville han iväg, NU!!
Snart så var vi iväg, skrittade förbi på yttre borggården och ställde oss vid Obelisken i väntan på LDK.
När vi väntar så kommervaktchefen och frågar om jag möjligen kan rida allra sist och ha koll på trafiken. Detta är normalt polisens jobb, men dom behövdes i täten eftersom vi fick lite specialväg hem med tanke på 17-maj-firande som var på platser där vi tänkt rida. Så jag red till kön, efter LDK och med en av våra bilar bakom. Där fick vi stå still i 10 minuter först, Revär var inte så imponerad över att stå sist och vänta. Men när vi väl kom iväg var allt lugnt.
Han blev mer och mer lösgjord på vägen hem och skötte sig riktigt bra.
Jag är så nöjd med honom!

6 kommentarer:

  1. Skönt att det gick bra med honom.... hur mår stackars Tornado efter det som hände i söndags? Hoppas att han blivit bättre.
    Pussa på Tom Morris från mig!
    Hälsn Annica

    SvaraRadera
  2. Tornado är väl ok. Han leds 2*15 min. Idag skrittade han utan större hinder så det är skönt. Det ju svullet ner till framknäet så det är inte konstigt om han är stel. Det gör det svårare att bedöma varför han haltar om smällen tog dåligt eller om svullnaden i sig stör och ömmar.
    Han ser pigg och glad ut iaf. Det känns bra!
    Tom Morris ska få pussar, han är så duktig alltid!!

    SvaraRadera
  3. Rolig oh annorlunda hästblogg! Minns inte hur jag hamnade här första gången, men det är intressant och kul att läsa om ridning i en annan typ av miljö än ett "vanligt stall". :D

    SvaraRadera
  4. Har alltid undrat vad det vita repet runt halsen har för ursprung ? Är det grimskaft ?

    SvaraRadera
  5. Ja, precis. Repet är en kvarleva sedan tiden då man band upp hästarna. Denna är dock inte riktigt till för det, utan bara prydnad.

    SvaraRadera
  6. Tack Anette, det är det jag också tycker är kul, min vardag är inte alltid så lätt att känna igen sig i för andra. Så därför vill jag gärna dela med mig!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **