Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 4 maj 2011

Några få

Idag blev det först en lektion för 4 kollegor på morgonen. Tom Morris gick med och skötte sig superbra!!
En ryttare åkte av efter att hästen hoppat till i sidled där han själv försökte dra hästen till stopp men istället drog han sig helt ur balans och föll av. Det hela berodde på att ryttaren är lite orutinerad och inte insåg att han nästan lyckades välta hästen förräns senare när jag beskrev vad som hände. Ryttaren landade platt på ryggen och nöjde sig med lite skritt efteråt. De andra två skötte sig utmärkt och jag är nöjd med utvecklingen under lektionen.

Storm hoppade jag med idag. Det är ju längesem han hoppade något och det var egentligen inte tänkt att han skulle hoppa idag. Men det berodde först på att det var en traktor inne på stora K1 banan som sladdade underlaget. Det gjorde Storm spänd och rädd och vi tog lång tid på oss att bara stå still och titta vad traktorn  egentligen gjorde, och inse att den inte var ute efter oss...
En lite stund senare så kastade han sig åt sidan och istället för att passera en oxer med vattenmatta på högersida drog han på mitten, men då stannade jag honom, men hade jag inte gjort det hade han hoppat direkt. Han som inte hoppat på ca 1 år var så över-villigt att ta sig över oxer på 70cm med vattenmatta, det hade jag aldrig trott!!
Så lite längre fram i passet så lät jag honom hoppa några låga bockar i galopp. Och han var långt över förväntan reglerbar och duktig. Han har ju annars lite lätt att bli stark och okänslig i munnen, men inte nu. Hade superbra känsla på honom och att korta sprången lite för hinder gick bra nästan varje gång.
Så som bonus för att testa honom styrde jag på ett vågigt plank i ljusblått som ganska många hästar tittar till på första gången. Inte Storm, han hoppade glatt!! Så duktig! Sedan lät jag honom komma på vattenmattan oxå och det gjorde han lika positivt. Dock så var han inte stark nog att räcka över så han petade en bom. Men vad gör det? Ingenting. Både Storm och jag hade jätteroligt. Och jag är så imponerad över hur fint han gick. Lycka!

Efter lunch red jag och en kollega en väldigt lugn runda. Jag satt på Sir Price som inledde som lugnet själv men var rejält på hugget sen. Men han gjorde inga dumheter, bara antydde att galopp är grejen..

Resten av dagen ägnade jag åt datorn och tävlingen.. Det börjar falla på plats nu med startande och tider mm. Imorn blir stora förberedelse-dagen.. mycket jobb!
Imorgon är det hoppning på förmiddagen, jag har inte riktigt koll på hur min dag blir, men det lär jag märka efterhand!

4 kommentarer:

  1. Ja det kan jag tänka mig att han gillade =) när han var liten och jag hade honom lös på ridbana letade han efter något att hoppa över typ "sockebitar" =)

    SvaraRadera
  2. En klassiker med andra ord - trilla av när hästen hoppar sidledes :)

    Lycka till med tävlingarna i helgen.

    Anna/Equipage

    SvaraRadera
  3. Ja, och tom baklänges, det är lite mer ovanligt!

    Tack, första tävlingsdagen är nu genomförd. Det fungerar!

    SvaraRadera
  4. Storm är för söt ibland alltså! Hur stor och stark han än kan vara så är han en otroligt rar och vänlig häst som verkligen vill väl och vill göra rätt!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **