Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 28 april 2011

3 idag.

Det trappas ner. Och imorgon har jag bara 1 häst att rida, då är det Högvakt

Idag gick Raoul och Storm med LDK, dom red ut och sedan spelade dom och övade på sitt figurativa program. Dom var så duktiga, som vanligt!

Tornado fick ett ganska lätt pass. Samtidigt hade jag en kollega som var mer orutinerad på Sigmund. Sigmund uppskattade dock inte "nybörjarens" skänkel som hamnade långt bak och han drev på omedvetet vilket resulterade i att ryttaren fick markkänning. Men det gick bättre och bättre och jag kan inte klandra hästen. Han gjorde så gott han förstog.

Tom Morris reds av en kollega och gick fint. Det var rapporten iallafall. Tyvärr såg jag inte dom idag.

Sir Price fick ett ganska lätt pass på banan.  Jag red utan sporrar, det har jag gjort hela veckan. Nyttigt att kontrollera att hjälperna ändå fungerar. Han skötte sig fint. Dock så ville jag i traven göra tempoväxlingar. Om jag bara låter honom öka traven så får jag fina längningar. Men om jag drev fram honom på en lite tydligare impuls ville han fuska och fatta galopp. Så lite övning på det gav resultat och bra bakbensaktivitet.
I övrigt kändes han pigg och mjuk.

Jag hade 2 lektioner. En grupplektion på morgonen vilken ägnades åt att få hästen ut  på böjda spår, att hästen går att vidga vägen på. Ofta för mindre erfarna ryttare hamnar hästen lite utåtställd för att hålla  ut vägen istället för att ha hästen rättställd och flytta undan för innerskänkeln. Så med lite trimmning så blev det bra och alla var duktiga.
Sedan hade jag en privatlektion med Swenson, hästen. Och där fick ryttaren jobba med att hästen skulle spåra och inte sätta ut yttre bak. Väldigt nyttig träning där Swenson inte helt frivilligt ville ta i bakifrån, men det lossnade så småning om och det gick bra.

Utöver detta så körde jag återigen lastbil 1 timma. Det gick jättebra, inga trottoarkanter idag, och lite mer flyt. Kändes både bra och det var roligt. Nu måste jag hårdträna på hela teori-delen för att kunna bli klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **