Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 4 april 2011

Bra start på veckan!

39 soldater mot K1-banan när jag just ridit klart där.
En bra måndag började med löshoppning. alla tre var duktiga!
Raoul hoppade 1,20 lätt! Nja, ganska lätt iaf. Han blev lite hängande i luften och landade lite jämfota, men helt rätt inställning!
Tornado hoppade 1,30 superfint. Han var fint över med bra bjudning redan från start!!
Och Tom Morris som har så lätt för sig hoppade 1,40! 
Övningen var av klassisk typ men jag längde något extra mellan hindrena och höjde och längde oxern en del och lade en bom tvärs över för att hjälpa till. Det gick så himla bra!!

Efter det så red jag Sigmund. Ut i vårsolen som blygsamt tittade fram mellan molnen.
Sigge var riktigt fin. Jag red öppna, sluta och skänkelvikningar i trav. Och i galopp bara öppna. Han var riktigt mjuk och kom upp fint i formen efter hand. Och i galopp red jag några små volter som skulle vara en första uppstart mot arbetspiruetter. Kul!

Red Exellence fick ett lätt pass på ridbanan, han var duktig och jättefin i formen! 

Efter lunch var det dags för stjärnan. Sir Price. Han fick ett dressyrpass idag efter att ha haft en lugn helg.
Jag red på kandar och var nere på K1-banan. Hade en bra känsla, och banan är så stor att man kan rida på bra framåt. Skänkelvikningar blev första jobbet för att sedan jobba med Traudis hemläxa men öppna och förvänd sluta. Det kändes bra, och han blev mjuk och bra, efter en stund jobbade jag för att kunna rida ännu mera framåt i skolorna vilket var lite svårt i slutan. Så det blir men egen hemläxa på honom.
I galoppen har Traudi påpekat att Lussan vill att man rider med bogen in, alltid. Så det var min strävan idag. Och det funkade bra. Och vilka byten sen!! Red enkla galoppombyten och några i serier utan att räkna. Och dom blev väldigt bra och raka! Så detta ska jag jobba vidare med, för här finns massa mer att hämta!! Avslutade med att rida några övergångar och känna att han verkligen trampar under bakifrån när jag gör halvhalter, och det gick bra, speciellt när jag rider.. Om jag slarvar så märks det, men det är bra att jag får sånna här saker att jobba med. 
Det var ett riktigt kul pass som egentligen inte var så jobbigt för Sir Price, det är perfekt!

Sist ut var Ultimus. Han skulle jag rida med sabel, men lagom tills jag sadlat så insåg jag att jag hade fel sadel och glömt bort det där med sabel. Så det blev ett slätt dressyrpass. Och det gjorde inte så mycket, det blev istället en rejäl lektion i hur man ska reagera på skänklarna. Ultimus har ett eget långsamt tempo, och för låg takt, och är lite långsam och svårpåverkad där. Men efter en del "rushig" framridning så blev det bättre. Övergångar skritt - trav ville gärna bli galopp i början, men blev bra. Och galoppfattningar blev helst lite för sakta och på hans villkor. Men efter många tydliga korrigeringar att skänkeln är något viktigt så fick jag bra övergångar och han kunde ta en impuls av skänkeln framåt istället för att man fick sätta i sporrarna. Det är så tråkigt att behöva jaga runt hästen. Men resultatet blev bra och han var mycket mer uppmärksam. På hemvägen gnäggade han förtvivlat för att han blev ensam, men ändå lugn och orädd. Så imorn blir det hans första sabelträning, ska se om jag kan få bild/filmbevis på hur det går till!

Ibland önskar man sig en personlig fotograf som kan ge mig massor med bilder till den här bloggen, men tyvärr så är det inte så, och min omgivning är full av människor som har sitt jobb att sköta, men jag försöker fota så gott det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **