Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 26 april 2011

4 igen!

Nu har jag haft riktig låg-säsong med ridningen ett tag. Detta pga Högvakter och träning inför där hästarna gått med soldaterna.

Idag hade jag 4 att rida.

Storm fick ett pass på banan. Dunderpigg och lite i snabbaste laget ett tag i början. Men efterhand så kom han på att min vilja är starkare än hans. Så då väntade han lite mer på mig och blev ridbar. Fick bitvis riktigt bra känsla där han var lösgjord både mentalt och fysiskt.

Tornado fick hoppa. Han var duktig och jobbade på bra. Han rev omotiverat nån gång men hoppade annars bra. Inför säsongen har vi köpt in ett vågigt plank i ljusblått. Han var inte så imponerad över det. Han kom i galopp och på lite kort distans vände vi upp och hade 3-4 språng kvar men han stirrade ut sig helt och fick istället gå fram och kolla för att komma igen. Nästa gång hoppade han det stort men övertygande.

Raoul fick hoppa lite lätt. Han fick också prova nya vågplanket. Han tyckte inte heller om det och tvärt slängde han sig åt sidan nära inpå, men nästa gång hoppade han det stort och runt.
Han hoppade överlag väldigt fint. Bra känsla och han skötte sig superbra.

Sir Price fick sig en välbehövlig runda i skogen i skritt och trav. Han var nöjd och glad med livet, och jag med. Riktigt mysig runda i härligt väder!!

Utöver detta hade jag inte något särskilt att göra idag.

Men jag åkte till en ridsportbutik och kollade på nya ridstövlar och en ny "luftig" ridhjälm. Får diskutera detta med min högre chef imorgon för att se vad jag får beställa.

Imorgon väntar en ny härlig dag i kronans tjänst..

10 kommentarer:

  1. Måste ju fråga nu när högvakten kommit igång igen om Revär som skenade förra året, är han med nu som vanligt? Om, om inte, hur har arbetet varit att få honom tillbaks på banan igen?

    SvaraRadera
  2. Jag önskar att jag hade fyra hästar att rida på en dag och kunde åka iväg och kolla på ridhjälmar och ridstövlar, ett litet nöje i sig bara det =) Men tyvärr har inte haft tid eller möjlighet att ta upp ridningen dom senaste två åren =(

    SvaraRadera
  3. Hej! jag är en tjej som tar studenten nu till sommaren naturbruk/hästhållning, finns det jobb i stallet? kram

    SvaraRadera
  4. Hur är det med Tom Morris? Rider Du inte honom alls längre efter Traudis dom...... Hälsn Annica

    SvaraRadera
  5. Ang Revär.
    Han går med som ordinarie häst i vakten. Han går jättebra upp till slottet. Där uppe är hans största problem att stå still. han har lite kryp i benen och ser sig omkring och tar inte alltid hänsyn till tårna på den som håller i. Men förutom detta så sköter han sig exemplariskt. Min uppfattning är att han mognat massor men har lite till kvar för att bli "helt bra" dvs att han lär sig stå still och koppla av.

    Jag red honom ett par vakter efter Solna-incidenten. Det gick bra, och han verkade inte särskilt påverkad av det som hände, därefter gick han några gånger till utan problem. Så det löste sig fint till slut.

    SvaraRadera
  6. Jag har det bra på jobbet. Att åka och kolla på utrustning gör jag inte särskilt ofta. Jag har lite extra förmånligt som kan hävda att jag behöver "rätt" och kanske "särskilda" utrustningsdetaljer. Jag kan få lite mer anpassad utrustning tack vare att tjänsten kräver det med tanke på omfattningen av det jag gör. Jag klagar inte.. Har det väldigt bra på jobbet helt enkelt, härligt!

    SvaraRadera
  7. Jennie. Svaret på din fråga är kanske inte helt vad du söker. Vi söker ingen stallpersonal eller renodlad ruttare. Dock så ska vi anställa soldater. Mer om det kan du läsa på mil.se och på http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Livgardet-LG/Insatsforband/Livbataljon/

    Om det inte verkar lockade kan du alltid höra med polisrytteriet som (sällan men ibland) söker hästskötare.
    Lycka till, och fråga mer om det är något du undrar över.

    SvaraRadera
  8. Annica. Jag rider Tom Morris betydligt mer sällan nu. Dels går han Högvakter och dessutom rids han ibland av "vanliga" soldater för att känna sig van i gruppen.
    Dessutom har jag en kollega som är väldigt intresserad av att ha honom som befälshäst och träna och tävla i både hoppning och dressyr. jag är lite dålig på att upplysa om detta i bloggen. Men hon rider honom gärna och ganska ofta. Förhoppningsvis så stannar han under henne i fortsättningen! Dom passar bra ihop och matchar i ambition i alla grenar. Så bara positivt om Tom Morris framtid :-)

    SvaraRadera
  9. Roligt att höra Marita, ser framemot att träffa både dig och häst när vi kommer upp. Trevlig helg! Annica

    SvaraRadera
  10. Det ser jag också fram emot!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **