Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 21 april 2011

Halvdag!?

Min dag har varit rätt så lugn.
Jag hade 4 timmars arbetstif men jobbade på till 16.20 ändå för jag hade lite övriga saker att ordna med..

Jag hade först lektion för 3 kollegor, dom var jätteduktiga och jag var väldigt nöjd med deras insats och hur dom kom till ridning och förstog vad jag ville komma åt.

Sedan hade jag ytterligare en lektion för en kollega som behövde lite hjälp med balans och sits. Han red även Tornado och är på god väg att hitta en känsla för hur man rider hästen i form men det tar sin tid, helt naturligt.
Samtidigt red jag Sir Price, han fick likt förra veckan ett väldigt lätt pass dagen före tävling. Imorgon åker jag till Enskede för att debutera St Georg, väldigt spännande!! Han var lite ryckig med huvudet, tror det var några småflugor som framkallade det, men det gick över när jag började trava.
Hade inte lindor idag. Istället hade jag mina "hoppskydd" från Börjes, blev lite irriterad på att bakskydden vrider sig så himla mycket nu. Dom har tappat formen efter tvätt och sitter inget vidare bra längre, synd för jag gillade modellen..

Efter lunch åkte jag och tvättade bilen jag ska ha på tävling. Första gången jag kör en bil på biltvätt, haha. Ovant att bilens nästintill ruskas om när rullarna går över bilen. Men fin blev den. Väl på K1 igen så passade jag på att städa ur bilen ordentligt och sopade och putsade överallt så nu är den fin!

Sedan lade jag 30 min på att ta bort gammalt vax på mina finstövlar och putsade upp dom igen med bara skokräm. Blev nöjd med resultatet. Inte spegelblanka, men ändå blanka, det räcker bra!

En ganska skön dag utan tidspress, alla hästarna gick med på ett eller annat sätt och skötte sig fint!

Inte så bra
Biltvätt...
Stövelputs



6 kommentarer:

  1. Jag noterar att du likt så många andra dressyrryttare föredrar lite för höga skaft, och undrar då- har det någon betydelse och funktion, eller är det bara rent estetiskt (snyggare med höga skaft)??

    SvaraRadera
  2. Nja, jag skulle inte kalla dom för höga. Dom är lagom att hoppa i oxå, så om dom hade vart för höga hade jag inte kunnat böja knät.
    Dom här är "lagom" och andra skulle snarare säga att dom är för korta. Jag tycker mina är snygga, för höga stövlar ser lite fåniga ut med så väldigt hög kant på utsidan.

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte mest på det veck man kan skönja i bakkant på dressyrbågen, det ser ut som att knävecket har tryck ner överkanten, det var därför jag antog att dom var en cemtimeter för långa i skaftet. Men jag håller med dig att extra höga dressyrbågar ser lite fånigt ut, och att dina stövlar är snygga- stilrena och klassiska. Jag misstänker att rosa lackskaft med strassinlägg inte är din melodi =) Men dom som verkligen vill ha långa skaft, varför köper dom inte kyrassiärstövlar direkt...

    SvaraRadera
  4. Du tänker rätt men det blir inte riktigt rätt i praktiken.
    När man böjer knät så är kanten lite för hög om man inte har extremt korta stövlar, eller stövlar med väldigt hög utsida. Så om man har "lagom" (vad det nu är) långa stövlar är det väldigt vanligt att man ändå får det där vecket i bakkant.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vad var det för vax du hade på stövlarna? Dom ser väldigt blanka ut!

    SvaraRadera
  6. Jag hade inget vax alls. Jag tog bort det jag hade med hjälp av värmepistol. Sen putsade och borstade jag upp dom med Kiwi- Parade Gloss. Helt klart överlägset blankast om man jämför "vanliga" skokrämer. Man kan så lätt få hög glans och ju mer man putsar desto blankare blir det! :-)

    http://www.skoputs.se/se/art/skokram-kiwi-parade-gloss.php

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **