Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 7 april 2011

5-åringarna på RS

Quick Step
Idag var jag och chefen på Strömsholm för att rida äldrekullen med 4 femåringar och 2 sexåringar. 
Att inte alla är 5 beror på hur det ser ut på marknaden när man köper in, vi är kräsna på att den ska vara en svenskfödd valack, ca 165-170, 3 år och hållbarhetsmässigt välbyggd, frisk, röntgad och dessutom ha ett bra temprament. Så ibland slinker en äldre häst med för att vi helt enkelt har för litet urval.

Idag red vi hästar, en häst hade fått ett balltramp och kunde inte ridas.
Jag red Kyrios och Timbuktu. Kyrios var duktig och fin. Eftersom vi red ute hade jag mycket bättre bjudning idag än de andra gånger jag ridit honom.
Timbuktu har tidigare varit stel höger bak och ganska stum i munnen, men idag var han toppen. Mjuk och fin framtill och inget stel i höger bak. Lite extra träning fick han igår då han tömkördes, och det var kul att det gjorde så stor skillnad sen sist jag satt på Timbuktu!!

Chefen red Bournonville, en toppenhäst med utvecklingsbara gångarter. Cosmopolitan, en väldigt bra byggd trupphäst som kommer bli toppen, rör sig mjukt och trevligt. Och sist Quick Step som jag har ridit tidigare gånger. Han har blivit starkare i galoppen men hans problem kvartstår, han byter gärna till korsgalopp.. Men han var mjuk i munnen idag, också tömkörd igår. Han såg väldigt fin ut!!

En lyckad tur till RS, med tilltagande vind -Storm... 

Hemma på K1 red jag Sir Price. Han var duktig MEN trasslade lite i högerbytena. Jag får bli självkritisk ett tag och skärpa mig. Jag rider nog lite för samlad galopp ibland när jag ska göra byten vilket leder till att han blir kort eller jämfota bak, sällan efter numera. Men det var inte så bra. Dock vart högerbytena fina när jag red in på diagonalen i förvänd vänster galopp och bytte till "fel"-höger galopp. DÅ tror jag att han inte förväntade sig bytet och just därför agerade på min signal istället för att sälv räkna ut det.
Skolorna var ganska bra, men i början ville vänster bak trycka ut mot väggen i öppnan, men det rättade till sig och han var jättefin. I övrigt var han bra, pigg och mjuk.

Sist hade jag lektion med mina unghästar och tillståndsryttarna som rider dom på helgerna. Storm, Sigmund, Raoul och Tom Morris. Swenson fick också vara med.
Dom var duktiga. Alla fick gå en hel del på cavalettibommar, det gör jag inte sådär jätteofta, men det gick väldigt bra.
På slutet just innan vi skulle gå från tältet så blåste det till rejält i tältet. Så tältduken fladdrar så det låter som att 6 personer i otakt slår en skyffel i väggen. Varpå Storm från längst bort blir orolig och gnäggar och får direkt gensvar från resten av hästarna som oxå börjar gnägga oroligt. Så himla söta, dom tyckte verkligen det var läskigt med den där vinden. En uppreppning på gnäggandet kom innan dom kom ur tältet och alla fick gå tillbaka till stallet där kvällshöet serverades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **