Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 11 april 2011

Hästbesiktning & Traudilektion

Idag hade vi hästbesiktning under hela förmiddagen.
Det görs två gånger om året och veterinären, veterinärassistenten och hovslagaren är med. Dessutom en representant från Beridna Högvakten och några från stallet, stallchefen mfl.

Hästarna visas vid hand, inga böjprov eller så.
Alla hästars status såsom hull och hur dom fungerar och vad dom gör i verksamheten diskuteras.

Alla hästarna är i mycket bra skick, gott hull och dom fungerar väl.

Så 73 hästar visades upp och jag ansvarade för att se till att hästarna kom ut för att visas  rätt ordning och snygga i pälsen. Så blev det!
Till min hjälp hade jag 8 st som sprang med hästarna och 18 i stallet som förberedde hästarna.


På eftermiddagen red jag Sir Price. Lektion för Traudi.
Det var riktigt lyckat! Jag hade ju en dipp med högerbytena torsdag och fredag. Nu hittade Traudi felet. Det är för att jag försökt rida bogen in i galopp men inte hållt koll bra nog på ytter bak. Så istället för att komma in med bogen bra har jag släppt ut yttre bak vilket leder till dåliga byten.

Så när jag fick koll på bakdelen kom bytena och blev riktigt fina!!
Skolorna var bra och volterna runda! Härligt.
När jag gjorde halt och skulle rygga blev han lite stum i munnen men då fick jag bara mjukt krama på tygeln för att han ska slappna av och då gick det där bra.
Enkla bytena var bra men jag måste jobba bra med rakriktningen för att han ska göra helt rätt, inget konstigt alls.
Så jag var jättenöjd. Han var flott och fin, allt känns bra inför fredagens tävling!!

2 kommentarer:

  1. Lycka till på tävlingen. Vad atartar du i för klass?/Aina

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket. Det blir en Msv B:2.
    Jag ser jättemycket fram emot tävlingen. Rätt program har jag läst på och ska göra mitt bästa, försöka iaf!
    Har ingen annan målsättning än att göra så bra vi kan.
    Mer rapporter kommer om tävlingar framöver!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **