Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

lördag 2 april 2011

Fredagen i övrigt

Jag började med att rida Storm på kasernbanan. Han var riktigt fin och duktig. Mjuk och skötsam, dock lite i hetaste laget i galoppen men det var ingen större grej ändå.
När jag var så gott som klar kom en kollega i ridklädd, så hon fick sitta upp och känna lite på honom. Jag passade på att fota lite, han såg trevlig ut. När jag tyckte jag fotat klart och tog ner kameran bjöd han på en härlig bock som satta ryttaren ur balans, men hon satt kvar. Synd att jag inte lyckades vara snabb med kameran där..
Storm

Storm
Efter det så fick Sir Price ett ganska lätt pass, han fick mest jogga runt i båda varven och jag gjorde inget alls i form av arbete. Så han fick en skön dag. Han kändes lagom pigg och helt fräsch. Innan jag red fick han säkert 40 minuters rykt och kli med gummiskrapan, han fäller lite. Men åh vad skönt han tyckte att det var!!

Efter två bananer till lunch så gjorde jag iordning Red Exellence vi 11.30 för att visa upp honom för en kund. Han fick då gå ner till tältet och faktiskt hoppa lite på ett räcka. Det gjorde han jättebra. Ska se om jag kan komma åt en av filmerna därifrån!! 

Därefter blev det snabba ryck för att byta häst och hinna ner till hoppträningen.
Jag fick låna Swenson av chefen. 

Swenson var lite lättskrämd på de två hinder med vattenmatta. Men han stannade en gång på första av dom bara. Det andra stoppet vi fick var på ett vanligt räcke, så onödigt, men han fick direkt stanna framför hindret och titta på det för att det skulle gå lättare på nästa försök. Då krävde jag bara att han skulle stå still, helt plötsligt insåg han att han nog skulle ha hoppat- och gjorde det, högt över från stillastående. Det blev lite lustigt språng, men sedan hoppade han som han borde!
Vi hoppade de flesta hinder på relaterade avstånd och det gick bra. Jag fick korta upp tyglarna och "hålla" honom på plats lite mer än han var van vid. Efterhand accepterade han det och känndes lite lydigare och mer inramad men från början var det lite spänt. Om jag får hoppa honom någon mer gång tror jag vi har lite bra tekniker att jobba med. Avslutade på en ganska liten bana på 90cm ca men han var duktig och det gick bra!

I tredje gruppen var jag med på Tom Morris, men det har jag skrivit om i eget eget inlägg.

När jag red i sista gruppen så filmade jag lite när kollegorna hoppade. Än en gång lyckades jag sluta just innan ett riktigt tokigt språng. Jag hade just filmat hela banan och när han skulle hoppa om två hinder så tyckte jag att det ändå räckte med filmning. Då kom hästen på ett 70cm räcke på riktigt nära distans och hoppade rätt upp så ryttaren var 50 cm över sadeln, det såg kul ut, men ingen avsittning där heller. Man måste verkligen filma allt om man ska få med sånt, det får jag komma ihåg till nästa gång... 

Den här veckan har gått fort, och det har varit en rolig vecka med mycket variation!
Jag längtar nu till till varmare väder så man slipper frysa i blåsten eller få mera regn. Sommar- ja tack!!

4 kommentarer:

  1. En bockande Storm hade varit roligt att se! ;) Har ni hoppat honom något?

    SvaraRadera
  2. Ja det var roligt!!
    Nej vi hoppar inte honom alls. Ganska snart efter jag fick honom var han lite halt på båda fram. Efter vila så var det bra igen. Mn troligen är den hovbroskförbening det ser så ut om man kollar på honom, typiska bulor vid hovbroskets övre kant. Så han dår slippa hoppa för att vara hållbar. Han är ju lite för stor och tung för att vara en riktig hopphäst.
    Du får gärna hälsa på om du är i närheten!!

    SvaraRadera
  3. Oki, ja han har ju tyvärr kroppen emot sig :( men han är ju så cool! =)ser fram emot en tripp till stor stan framåt sommaren!

    SvaraRadera
  4. Ja, tyvärr!
    Däremot hoppade han på Strömsholm. Dom sa då att han var bäst i klassen. vi trodde dom skoja med oss eftersom han är så stor. Och vid den tiden var han så svag i galoppen att ett varv på volten var tämligen omöjligt.. Det skulle varit roligt att se!!
    Hör av dig när du kommer upp!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **