Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

fredag 15 april 2011

Tävlat!




Tävlingen igår, här kommer berättelsen..

Jag använde tiden runt lunch åt att packa ihop grejer i tävlingsskåpet, putsa, tvätta hästen, ta fram bil och släp mm.
Så när jag packar så stoppade jag in hjälmen i skåpet, men avbröt det och tänkte smart att MSV B, -Då rider man ju i hatt, eller skärmmössan för min del.. Tänkte inte på det mer, så var det ju..!?

Så till sist vid 14.15 åker vi mot Ekeby, köer i trafiken fram tills Globen sen var det bra.
När vi väl kommer fram startanmälde jag mm och tävlingen börjar om 10 min och jag var nr 9, så det skulle ju var lugnt, 8 st i timman är ett rimligt mått..
Men innan första start gått var vi på väg ut med häst och på med utrustning. Sir Price var supertaggad att tävla, så han var rastlös och ville inte stå still. Men han var ju glad!
Sist men inte minst så satte jag på mig skärmmössan, då dyker syrran upp och frågar varför jag har den.. Äh, jo.. Hallå, Msv B=Hatt, och Msv A= Frack.. Efter lite ångest så insåg jag ju att alla har hjälm. Så det vart lite kritiskt innan jag lyckades få låna från första startande, 2 storlekar för lite, men den gick på så jag var glad ändå. Så in på framridningen, då är dom så snabba att jag har 2 minuter och 2 hästar att värma upp på, så max 15 minuters framridning... inte rätt.
Men Sir Price var på sitt bästa tävlingshumör och var så otroligt spänstig och fin redan från start. Enkla byten och skolor kändes helt perfekta. Galoppombyten gjorde jag bara något enstaka åt varje håll. kändes bra.

Väl inne på banan började kindkedjan skramla och hästen gapa... Han hade fått tungan över bettet. Det var inte så jätteilla känsla i handen, däremot ser det inte så vackert ut.. vid sista halten hängde kedjan bara i en krok och rassla. Typsikt... Ska spänna nosgrimman nåt hål till nästa gång, och kanske testa mitt tredelade bett. Detta med tungan är nåt nytt som ska bort på en gång!

I övrigt var programmet ok. Han rörde sig bra, och var lydig. Bettet ställde till det på några ställen där han kände sig störd, det förstår jag. Typiskt nog fick jag travinslag i skritten innan galoppfattningen.
Jag kände mig stressad av allt krångel och tappade koncentrationen i hela uppladdningen. Så jag red 10m volter i galopp, 2 meter för stort.. Det kostade mig andra platsen.

Hästen var iallafall jätteduktig. De missar som blev känns onödiga men det blev en extrem skärpning för mig till nästa gång.

Det sista dåliga är att han i programmet slår på sig Han är så rörlig att han smäller på sig själv. Så synd om honom. Kolla 5:25 in i filmen på galoppvolten. Stackars..

Efter ritten så lastade vi in honom. Emma hjälpte mig med att filma, hålla, fota mm. Tack Emma!!

Resultatet var kul, men kändes lite dumt med tanke på hur allt blev. Men han är ju fin.

Vi prisutdelningen var Sir Price på tårna, eller iaf när vi hade galopperat och gick ut. Det var så himla roligt tyckte han. Och hoppade jämfotasprång. Så eftersom klubben har en trav/galopp bana så tog jag ut honom där och lät honom springa av sig lite. nästan två varv och sen var han hur harmonisk som helst. Ett bocksprång bjöd han på. Det var så kul att se hur glad han var. Han är bäst.

Nu blir det till att lösa betslingen, läsa TR, träna på byten-seriebyten tills på fredag nästa vecka, då smäller det -St Georg!!





4 kommentarer:

  1. Hej!Shit vad kul att det går så bra för er:) Lycka till i framtiden å att du löser tungproblemen snart:)

    SvaraRadera
  2. Tack, jo det är kul.
    Otroligt spännande att se vad fratiden bjuder på.
    Idag red jag på annat bridongbett och spände åt nosgrimman lite vilket verkade bra, helt bra i munnen, skönt!!

    SvaraRadera
  3. Ni är jätteduktiga och ett mkt snyggt och välvårdat ekipage!//Annica

    ps det blir nog så att vi är i Stockholm helgen 13-15 maj.

    SvaraRadera
  4. Tack Annica!
    Ja, det ser jag fram emot, att träffas, kul!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **