Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

lördag 9 april 2011

Galoppjobb!

Idag blev det premiär för galoppbanan.
Såklart var det Sir Price som fick galoppera lite.
På ett ställe är det väldigt geggigt, men i övrigt var det bra. Så jag red som ett C, och undvek gegget. Det blev 4 + 3 vändor och totalt 3500m men skrittpaus halvvägs. 1 minut har jag fått lära mig att man ska skritta för skrittar man längre får man mjölksyra.
Han var fin, lite väl på i början men efterhand alldeles lagom och mot sista varvet lite lång och låg i formen. Trött men inte slut, han fick ett ganska lagom pass så det kändes bra.
I vänster galopp ville han hellre byta till höger, och just vänster är svagare så jag tror att 1 pass i veckan nu framöver kommer att stärka honom fint.
Jag ser fram emot att Gärdets galoppbana blir fin att rida på, sist var den lite djup när jag skritta på den, men nästa vecka skulle den kunna vara användbar!!

Imorse hade jag lektion 2 för Blå Stjärnan som jag hade igår kväll. Alla var så duktiga och vi kunde verkligen fortsätta där vi avslutade igår. Det var 12 ryttare totalt och alla kom igenom med ställning och böjning på sina hästar, det var så kul att ingen släpade efter. Riktigt roligt!!

Imorn har jag lånat ut Sir Price för en skogsrunda. Själv åker jag med en kollega som hästskötare. Det blir en tidig morgon.

4 kommentarer:

  1. En klass blir aldrig bra, om dom inte har en bra instruktör =)

    SvaraRadera
  2. Bara för att understryka min ovanstående kommentar, så infogar jag en youtubelänk till hur Karjan dirigerar dels Wiens filharmonikerna, men även således Publiken. En mästare må vara mästare- Men utan adepter är mästerskap blott skryt.

    http://www.youtube.com/watch?v=FHFf7NIwOHQ&feature=related

    SvaraRadera
  3. Festlig film. Jo du har givetvis rätt. Jag tror det viktigaste i instruktörsrollen är att man vill nå fram och har möjliga förändringar klara i sin målbild, både på kort och lång sikt.
    Dirigenten ha sin målbild om att göra konserten levande och få publiken att känna sig delaktiga, och det verkar busenkelt med hans känsla för att engagera!!

    SvaraRadera
  4. Och samma sak när du rider dressyr, när jag kör stora maskiner eller när von Karajan leder Wienerphilharmonikerna- när man ser en mästare i arbete är det så lätt- men många under historien har försökt få beväringar att rida, framgångslöst- allt är i instruktörens förmåga att, just- instruera. Jag hade privilegiet att rida för en mästare en gång. Det gav otroligt mycket.. Mera mästare och mindre instruktörer!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **