Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 29 mars 2011

Högvakten närmar sig

Ja, nu närmar sig premiären för årets första vaktparader.
20 april är det dags!

Så då är det också dags för LDK att damma av kombinationen av hästar och instrument.
Idag var dom på kasernabanan och jag red där med Tornado. Inledningsvis red jag själv och Tornado var fin men stirrade ögonen ur sig på LDKs instrument som låg på en filt brevid banan. Så farligt att han tvärstanna och kasta sig åt sidan.. Men efter några varv så insåg han att det varken var farligt och att jag inte gick med på dumheterna. Sen var han mjuk och fin. Gjorde lite volter och galoppfattningar och känslan var bra.
Sedan när LDK kom in så spelade några först på marken och vi stog och lyssnade och gick sen även på volt runt dom. Det gick bra, lite otäckt att gå nära framför instrumenten. Tyvärr kunde jag inte fortsätta vara med och träna pga tandläkaretid. Suck, 4 timmar tog det innan bedövningen börja släppa..

Idag fick Sir Price hoppa lite. Han var lite småbusig och glad. Han behövde bara hoppa små hinder men studs och lättare gymnastikövningar.

Red Exellence fick gå i ridhuset. Han var supersnäll och duktig. Krävde inget direkt av honom utan red bara försiktigt igångsättningsarbete i huvudsak i trav.

Sist ut idag red jag syrrans häst Show Floréna. En 7-åring e.Saigon-Weltman.
Det är en fin häst som trivs i sitt egenvalda lunk, så jag använde hela framridningen åt att "skrämma upp" honom så det blev lite fart i honom. När det väl fungerade kunde jag rida bra övergångar mellan skritt och trav och tempoväxlingar i trav och galopp där skänkeln fick fram honom lite kvickare.
Red även några galoppombyten, där var han lite seg och efter bak i höger, så jag red några vänsterbyten och tvingade honom reagera NU när skänkeln kommer på, inte sen eller snart. Så då fick jag en helt annan reaktion på bytena. Två fina byten åt varje hål men lite kvicka reaktioner för min skänkel. Vilken skillnad! Jätteroligt när man känner skillnaden för när han verkligen accepterar att gå i framåtbjudning och dessutom vara mottaglig och snabb. 

Raoul och Storm gick båda med LDK, och syns på bild man letar. 
Sigmund och Tom Morris red en kollega som jag har lite under mina vingar för att vidareutveckla sig själv mera. Det är jätteroligt med "elever" som suger åt sig allt man säger och det blir stora framsteg!!

7 kommentarer:

  1. Det tycker jag var ett gott initiativ av Högvakten att uppvakta undertecknad på hans födelsedag på det viset.. Även en annan historisk herre skulle nog ha uppskattat det, men han talar vi tyst om.. ;)

    Hoppas det går bra för er, kommer nog ner och kollar upp er.

    SvaraRadera
  2. Grattis i förskott får man önska, högvakt bara för dig ;-)
    Den andre herren har turligen inget med saken att göra..

    Tack, vi får väl tro att det går alldeles utmärkt!
    Välkommen att kika!

    /M

    SvaraRadera
  3. Jag står där i frack och vinkar, har du svårt att urskilja mig- är det jag som har en hoprullad Helsinki Sannomat i fickan.

    Synes den 20/4, och så skiter vi i den där gubben som ändå inte får vara med.. Får man önska en låt?? Eller ska vända mig till "Ring så spelar vi" istället..

    / C.

    SvaraRadera
  4. Det låter bra Jag vet inte om jag kommer närvara. Jag rider ju bara med ett par gånger.

    Svårt att önska låt, med förvänta dig Pappenheimer eller finska rytteriets marsch. Carolus Rex.. Ja nåt i den stilen!!

    SvaraRadera
  5. Finska rytteriet är ju min rekrytmarsch.. Carolus Rex har ju en spännande historia, men det är en annan historia.. Så spelar Finska rytteriet, så värmer det i en frusen och ensam själ.

    SvaraRadera
  6. Jag ska önska Finska åt dig, så får vi hoppas det värmer!!

    SvaraRadera
  7. Jag tackar ödmjukast. Det är faktiskt en av dom äldsta ännu levande militärmarscherna!! (Med anor från 30 åriga kriget, men det visste du säkert redan)

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **