Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 9 mars 2011

Udda dag!

Onsdag morgon början som vanligt med att jag har lektion för de befäl som törs. Idag var det 5 st som givetvis fick öva på min veckans övning!! Det gick bra för alla, och balansen vart rejält förbättrad efter 45 minuters hårdträning.
Tornado, Sigmund och Storm var med på lektionen och alla tre skötte sig bra.

Sedan longerade en kollega Raoul. Jag hjälpte till att coacha henne eftersom hon övar inför hästskötarexamen. Allt gick bra men det svåra var att Raoul gärna travade eller galopperade mycket fortare än vad som vore lagom. Men efter lite övande av kommando och när nyhetens behag försvann så gick det bra.

Min chef är sjuk idag så jag fick även idag rida Unik!!!
Och oj vad duktig han var!
Jag red veckans övning, så gjorde jag även igår. Han var avspänd, lyhörd och jättemjuk.
Det enda problemet är att han gärna dyker och hänger på bettet när man saktar av till skritt. Så då red jag honom för hög i formen så att mönstret kunde brytas och göra några halter med hög nacke. Sedan kunde jag mycket lättare sakta av när formen var lägre igen. Så det var nyttigt, och det blev säkert 40 övergångar för att träna extra. Använder mig gärna av rösthjälpen i ett sånt här läge för att i mindre utsträckning behöva "dra" i tyglarna. Det funkade bra!

Efter lunch roade jag mig med att frisera 4 av mina unghästar, rycka man, klippa öron, hovskägg och svansar. Alla var snälla, men Tornado var väl inte helt lycklig. Sigmund däremot verkade närmast älska att bli ryckt i manen, han somnade nästan, hur snäll som helst!!

Sist red jag lektion för Traudi men det måste bli ett eget inlägg :-)

Så det som var udda idag var att jag hade bara 2 hästar över att rida själv.
Detta beror på att jag lånar ut mina ibland, för att ett befäl vill prova för att ta över efter mig och eventuellt kanske fortsätta med hästen framöver. Så då får man rida med mig eller lektion för mig så jag har koll på läget och vet allt allting fungerar bra.

2 kommentarer:

  1. Vill gärna ha tips på bäst "rycka-manen"-teknik?

    SvaraRadera
  2. Oh, Det finns för mig 2 sätt, möjligen tre.
    Om du har en "normal" man föredrar jag att rycka med kam. Du behöver en stålkam som inte är för bred, dvs att själva överkanten över piggarna inte får vara 5 cm, utan snarare max 2cm.
    Sedan kammar du ner manen och gör en bedömning på hur lång du vill ha den. Har hästen fluffig yvig man så vill man gärna att manen ska vara extra lång för att ligga bättre. Har man en snäll platt man är en handsbredd ofta lagom.
    Du tar med vänsterhanden några strån och med kammen i högerhanden kammar du upp övriga hår runt, nästan som att tupera.. Håll kvar i dina utvalda strån ochsätt kammen genom dom stårna på den längd du vill ha, sen ska du vira manen ett varv runt kammen för att sedan dra med kammen och de stråna du valt ut samtidigt.
    Då kommer manen att gå av dels vid kammen så att du får längden och dels i botten, så att manen tunnas ut.
    Om man tycker det där med kam är svårt kan man göra utan.
    (jag tycker den är bra för att man sparar på fingrarna)
    Då är principen likande. Välj ut hårstrån i nederkant av manen, bara några. Och håll i dom och "tupera" bort de andra som är omkring, så att dina är avskiljda. Sedan med ett grepp mellan tumme och mitten på ditt pekfinger håller du fast och drar loss hårstråna.
    Sedan repeterar man det tills manen är lagom lång och kort.
    Om hästen har en tunn man så kanske man inte vill rycka, för att den blir för tunn.
    Då kan man hellre använda trimkniv istället för sax.
    Då tycker jag det är snyggast att först kamma ner manen, sedan tar du med trimkniven underifrån manen och "skär av manen" med din tumme som mothållande på ovansidan manen. För att detta ska bli snyggt måste man ta väldigt lite i taget, annars blir det hackigt.

    Du får fråga igen om det var svårt att förstå.
    Mvh M

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **