Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 31 mars 2011

Vårvärme!

En härlig dag igen! Trots kall start.

Jag lovade att börja springa nu när Erik är iväg, så jag har tagit tag i det.
Nu har jag sprungit söndag, måndag och idag, onsdag. Alla gånger har varit samma runda, 4 km men musik i lurarna, och det är riktigt trevligt! Jag tycker om att man som ryttare tänker på sin träning. Jag skyller halvt på att jag varit förkyld i flera omgångar men även lathet har bidragit till slarv. Nu är det skärpning och som mål har jag för tredje året i rad att springa Stockholm Marathon!
Träna på allihopa!!

När jag kom till jobbet red jag Storm först ut. Han var lite stum i början i munnen för att sedan bli riktigt mjuk och fin i både munnen och i sidorna. Jättetrevligt pass!

Sedan Tornado. Red i ridhuset på honom också. Han var framme för hjälperna i stort sett från början. Bra i formen och lät mig lägga ner handen och bara bibehålla ett fint stöd i handen. Gjorde några byten och en del var rena och fina, han slarvar ibland och är nonchalandt men jag avslutade med flera rena i rad, och det känns kalasbra!!

Eftermiddagen inleddes med ett toppenpass på Tom Morris på kasernbanan där solen sken och det var helt underbart. TM var fin i munnen och framåt. Jag gjorde rena byten, slutor och påbörjade arbetet med arbetspiruetter där han inte riktigt orkade men gjorde goda försök och det är en bra början.
Jag hade en superbra känsla och fick fina ökningar i trav och galopp!

Sedan blev det ännu roligare med Sir Price. Han var fantastiskt fin och lätt i handen, och jag kunde göra bra övergångar med undersatta bakben. Även arbete med slutor i galopp och den typ av "sax" som man gör i St Georg. Då gör man vänstersluta på hörnlinjen, högerbyte, högersluta, vänsterbyte. Där vart det nyttig träning på byte som han var ovan vid men fick till finessen efter ett par sämre försök. Jag kända att jag fick en bra känsla att påverka honom före bytet vilket var skönt.
I piruettarbetet gjorde vi bra framsteg där jag red in på diagonalen och gjorde en helpiruett och sedan diagonalen ut med byte på kortsidan. Han verkar inte ha några problem alls med at gå i förvänd galopp genom hörnet. Det känns bra med tanke på att vissa hästar lätt kan bli stressade då och vilja slå om för att göra "rätt". Duktig häst!
Seriebytena lade jag in med fokus på rakriktning och gjorde byten utan räknade språng och några i vart femte för att ha mer tid på att rakrikta vilket gav bra resultat.
Jag samlade också traven ner till nästat-piaff vilket jag gör helt efter hans egen vilja och villkor för att inte pressa och stressa fram något. Han var riktig duktig. Så himla nöjd med dagens pass!!

Sist ut var Red Exellence Han var jättefin men gjorde veckans första bocksprång. han blev "rädd" för något och studsade till. Han gör ofta sånt, han spelar mer rädd än vad han är och passar på att busa. Men inte mer med det, utan vi kunde fortsätta och jobba vidare lite lätt och jag gjorde några mellantrav som han bjöd till riktigt fint i. Hans trav är begränsad men han var otroligt villig och fint inställd.

En härlig dag, och fler sånna väntas!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **