Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 7 mars 2011

Toppen-måndag!!

Började självklart med löshoppning.
Raoul, Tornado och Tom Morris.
Raoul rev hjälphindret två gånger, slarvigt. Men annars var han fin.
Tornado började lite slött men hoppade riktigt fint sen.
Tom Morris har varit väldigt het när man ska släppa honom lös före hindrena så idag tog jag honom själv. Han gjorde några ansatser men fick ett ryck tillbaka. Sedan kunde jag hålla hur lätt som helst i tygeln. Problemet med soldaterna är att dom håller i hårt hela tiden - om nåt skulle hända-. Men jag vill att hästen ska gå prydligt vid min sida och nästan inte märka om jag håller i eller inte. Men det blev bra, så nästa vecka kanske jag håller i första varven för att påminna honom om hur man ska göra.

Sir Price- Dagens stjärna!!!
Jag red ett pass i ridhuset, jag hade som mål att  rida så lätt pass som möjligt men ändå lägga in några byten i rad. Så fick det bli, så efter en stunds värmning i trav och galopp red jag 4 enkla galoppombyten på diagonalen. Därefter gjorde jag byten på spåret i höger varv, så att högerbytena ligger inåt.
Det gick bra, så jag bytte varv och gjorde högerbytena mot väggen bara lite innanför spåret.
Allt gick bra, så jag red först två varv åt varje håll med 2 byten utan bestämda språng imellan.
Därefter provade jag en långsida med 4 byten i vart tredje. Det blev kalas, alla 4 bytena blev rena och han var absolut avspänd och lyhörd. Vilken framgång!!!

Storm var sist ut. Han fick gå ett pass i tältet. Han var ganska mjuk och avspänd. Jag jobbade med lite öppna i båda varven och det gjorde han över förväntan. I galoppen red jag volter och jobbade med bärigheten genom att få rätt rytm i galoppen. Avslutade med en längre stunds ridning med rund hals, få honom lite med loss i nacken och nästan lite bakom lod, men det är svårt för honom, men känslan blev rätt och som jag ville ha det, mjuk och behaglig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **