Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 28 mars 2011

Löshoppning & Lektion


Idag har varit en bra start på en ny vecka!

Jag hade först löshoppning Idag var även Sigmund med. Han skötte sig bra och det märktes inte att han varit borta från den ett tag. Tornado var pigg och hoppvillig idag vilket var kul.
Tom Morris var jättefin men lite besvärlig i släpp-momentet, han vill hoppa NU!!
Raoul var duktig och kom idag på att det blir lättare och man bjuder framåt.

Sedan fick jag en ny uppgift. Red Exellence. En av mina tidigare unghästar har varit lite busig och flera har åkt av, därför har han stått en period nu och enbart gått i paddock och skrittmaskin. Allt i väntan på att ett beslut skall tas i vad som händer med honom framöver eftersom han uppenbarligen inte passar i vår miljö.
Så jag ska nu rida honom ett par veckor framåt för att han skall vara igångsatt och kunna visas för försäljning.
Idag var det ett lätt pass, jag red honom på kasernbanan och han var väldigt mjuk och fin och faktiskt väldigt snäll. Han gjorde två antydningar till att vilja studsa till men avbröts fort. Så jag är nöjd. Det blev 15-20 min trav och ett varv på volten i galopp åt varje håll för att känna på honom. Allt var frid och fröjd!


Sist så red jag Sir Price. Traudi hade lektion och jag fick tillfälle att stämma av det vi gjort senaste veckan.
Mycket beröm blev det. Jag fick rida piruetter. Jag har ju övat mest på att "snurra runt" för att träna hans styrka. Jag har gjort väldigt få korrekta pirruetter men ingång och utgång från diagonalen.
Så det fick jag öva och gick bra men jag tappar lite kraft i galoppen särskilt i vänster vilket leder till ett lite segt högerbyte.

När jag red seriebyten vart ett par enstaka högerbyten jämfota. Dock var huvuddelen rena och bra så jag var glad ändå! Det jag ska öva vidare på är rakriktningen, för han svajar lite, det vet jag om!
Slutorna var superfina. Öppnorna mindre bra. Jag har tränat extremt lite på dom och det märks. Hemläxan blir att rida växelvis öppna och förvänd sluta- innanför spåret! Allt för att få mer lösgjordhet och avspändhet samtidgt som jag måste veta exakt vart han sätter hovarna!!

I övrigt var han jättefin, fina övergångar och jag är så glad!

Efter lunchen som var ihop med Traudi som vanligt gick jag med ner till tältet och tittade på de 5 som red på eftermiddagen. Det är så givande att se och följa varje ryttare och häst genom ett helt pass. Jätteroligt!
Ja, jag slängde in en bild på mina stövlar, men jag filmade också mina kollegor så dom kan följa upp det sen! 

Härligt idag var att trots att det snöade igår och var kallt så var underlaget på uteridbanorna bra!

6 kommentarer:

  1. Härlich, mine frau, das ist Werklich eine schöne stiefelbild =)

    SvaraRadera
  2. Neien, meine frau, ich danke dere, für dan herliche bilden auf den stiefel.

    Alles gudt midt dere??

    /Chüss.

    SvaraRadera
  3. Das ist schön, aber, has du keine Reiterabzeien?? Has du keine, kanns du auf mich, ein gekaufen. =)

    Ist nich deutsche härlich ;)

    SvaraRadera
  4. Deutsche ist härlich, aber ish verstehe nicht alles.
    Reiterabzeien?? Was ist das?

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **