Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 23 mars 2011

Lycklig!

Idag var en toppendag!!
Först hade jag lektion för 7 befäl.
Dom var duktiga, vi övade på volter och hörnpasseringar och avslutade med min senaste veckans övning med balansträning.
Därefter red jag Tornado. Han fick ett tufft pass med en del galoppombyten. Det gick sådär, han blev lite stark efter att han kom på att jag krävde bakben i bytet och hotade med att slänga sig iväg och helst gick han i korsgalopp. På slutet av passet fick jag några bra byten och han travade av väldigt avspänt och mjukt men ändå framme för skänkeln.
Efter lunch red jag Sir Price.
Vilken formtopp vi har!!
Red på kasernbanan som är lite geggig i kanterna men bra i mitten. Sir Price var pigg men fin och gick så himla bra. Han var lydig och mjuk. Jag hade ändå stökig omgivning med traktorer som sopade och slätade till gruset på kasernplan. Plus soldater som marcherade omkring. Men han var duktig och jag fick övat mycket på vänstergaloppen och kunde rida samlat med tagen bakdel och få bra styrka i honom. Ett byte åt varje håll, helt perfekta!! Avslutade och var supernöjd. Det sista vi gjorde var att stå 2m ifrån sopmaskinen på traktorn vilket inte bekymrade honom alls. Så duktig!!
Unik fick arbeta under mig idag på kasernbanan. Han var spänd pga alla yttre omständigheter men sedan lossnade han och slappnade av helt. För omväxlings skull så var han mjuk i vänster och lite stum i höger. Men de blev bra och han var jättemjuk och fin!!
Sist ut på lektion för Traudi red jag Tom Morris. Syftet var att få hennes råd huruvida jag ska sikta mot Falsterbo eller ej.
Vi värmde upp och fick successivt visat vårt MSV register med ingående delar. Han var duktig så jag kände att jag visat vad vi går för.
Domen; Han har utvecklats otroligt mycket sen nyår. Ja, verkligen!
Men för att räcka till i Falsterbo är han inte "flashig" nog. Han kan säkert kvala men ändå inte vara så färdig och flott som de där storfräsarna.
Så med tanke på att det bara är en idé från min sida och inte en långsiktig tävlingshäst för mig så ska jag stå över.
Traudi tror absolut att han kan bli en bra tävlingshäst men att han blir som "en grå mus" i sitt goda sällskap i Falsterbo. Jag kan känna förståelse. Han är fin men kanske missgynnas av att skynda. Så jag nöjer mig med att träna vidare på hemmaplan och befäster MSV på honom och lämnar honom som en utmärkt häst för någon att ha roligt med framöver!!
På översta bilden har en polishäst lång lek med en plastpåse, kul'
På nedre bilden är Sir Price och traktorn som han så snällt accepterade.

3 kommentarer:

  1. Det var ju tråkigt att höra ang Falsterbo.....hoppas att Du fortsätter att jobba med honom som Du gjort fram till nu och att han får tävla lite också. Som uppfödare är det så oerhört glädjande att veta att ens uppfödning är något utöver det vanliga, en häst som visar framfötterna och är villig att lära sig samt att hästen är en underbar go kompis. //Annica

    SvaraRadera
  2. Ja, det är tråkigt. Det tycker jag med. Men det är för mig mycket pengar för en satsning som kanske blir halvvägs om du förstår vad jag menar..

    Som uppfödare ska du vara supernöjd. Det är en underbar liten häst som både rör sig och hoppar riktigt bra!!

    Det finns en kollega som är väldigt sugen på att ta över Tom Morris efter mig, Hon vill rida både dressyr och hoppning och är ambitiös. Så troligtvis vill hon jobba vidare med honom, det vore toppen. Han är för bra och fin för att bara vara vanlig trupphäst.

    Jag lovar att han kommer att få det bra och få sin kapacitet utnyttjad!!

    Kram M

    SvaraRadera
  3. Det låter hur bra som helst Marita!
    Kram Annica

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **