Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

lördag 12 mars 2011

Mängdträning!!

Idag har varit en toppendag!
Började i och för sig med att jag glömde min Iphone hemma så därmed hade jag inte kamera heller...
Men sen så blev det musikträning med Oscar II, Raoul, Storm och Tornado. Ovation var också med för att passa på att träna men inte som kandidat för musikhäst.
Storm var återigen bäst i klassen och tycks inte ha något emot att stå mitt i virveltrumman eller bäckar för att som "normala" hästar öva. Han har redan eller ens aldrig brytt sig för sånt. Så himla kul!
Raoul och Oscar II var duktiga båda två! Tornado är inte övertygad om att allt är ofarligt men skötte sig ändå bra.
Musikerna stor i en grupp först, sedan på led tätt ihop och sedan utspridda över hela medellinjen. Så hästarna fick "klämma sig imellan" för att får mängdträning. Farligast verkade det vara att gå mellan beckar och virveltrumma. Eller alternativet tuba och beckar. Beckarna är ju väldigt blanka och går i stora rörelser under en låt, så det var mycket pga synintrycket som var utmanande för hästarna. Ljudet i sig från en hel kår var bra och hästarna slappnade av bra efterhand.

Sedan red jag Sir Price ett ganska lätt pass i tältet där han fick gå veckans övning. Honom red jag på spåret i vänster galopp och helt plötsligt kom ett byte till höger utmed långsidan. Bytet som kom från ingenstans var helt rent och jättefint. Så man kunde bara berömma även om han bytte på eget initiativ.

Under eftermiddagen hade vi hopplektioner för Janne Jönsson.
Superbra övningar med många relaterade avstånd. Jag fick förmånen att rida tre lektioner i rad.
Först ut var Tom Morris. Han hoppade så otroligt bra. Sista banan låg på 1.10m men kändes som 1.50 minst tack vare hans stora flotta språng. Inte mer än en gång tidigare, då på Sancho, har jag hoppat på en häst med sån elasticitet och spänst. Går knappt att beskriva. Känslan är ändå enorm och det är otroligt roligt!!
I andra gruppen hade jag Swenson, han hoppade också superbra. Vinglade och tvekade lite på de tre första olika hindrena men sedan vågade han lita på mig och vi avslutade på en bana på 1.10-1.20m och det var perfekt. Rätt avstånd, tempo och känsla. Det var superkul!!

Sist ut var det Tornados tur. Jag förväntade mig inget av honom alls eftersom han var trött efter morgonens musik och igår när jag hoppade en liten oxer var han otroligt otroligt slarvigt.
Men efter lite nonchalant start kom han igång och avslutade på en dryg meter med felfri bana och en känsla av att han faktiskt tog i så är jag verkligen nöjd med honom oxå!!

En toppenbra dag.
Musikridningen var jättetrevlig, känns inte som att man jobbar, det är ren underhållning med stort leende för de inblandade.  Hoppningen var fantastisk och att då rida tre lektioner i rad var otroligt givande. Av alla språng jag gjorde var en övertygande del "perfekta" språng där både balans, rytm och flyt fanns. Jag kan erkänna att jag var både trött och törstig efter över 4 timmar på hästryggen men det är så värt det. Så värt det när man får DET flytet och DEN känslan.

2 kommentarer:

  1. Förklara för den oinvigde: Vad är bäckar för instrument?

    SvaraRadera
  2. Beckar, så ska det visst stavas...
    http://www.mamut.net/btsmusikarrangemang2002/subdet75.htm

    Ser ut som Cymbaler.

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **