Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 31 mars 2011

Vilda och tama

Ytterligare en bra dag på jobbet, inte så att jag brukar ha dåliga dagar, men när solen skiner och hästarna är duktiga så känns bara allt extra bra!

Jag började dagen med att rida Storm med på befälsutbildningen. Det blev serpentiner och övergångar mest. Det blev ganska mycket trav och lite skritt, så när vi galopperade mot slutet var han ganska trött och skummade på halsen. Men sen så svettas han ganska fort.
I vilket fall så var han duktig och blev bra även om han var lite för stum i början.

Sedan red jag Tom Morris. Det blev faktsikt ett skitpass. Först tänkte vi rida nere på K1 banan på andra sidan vägen men väl där så var underlaget inte så mjukt som det såg ut och efter en stund bestämdes det att vi skulle lämna och rida klart på kasern, där var underlaget bra men eftersom han redan var riden i 30 min så kändes det som att jag bara galopperade av honom lite och sen ställde in... Å andra sidan tänktejag inte tvinga honom till något större hårdare jobb med tanke på att han gått ordentligt i veckan och ska hoppa imorn.

Efter lunch red jag Red Exellence. Han var lite busiga idag, inget rent bocksprång, men några skuttande.
Han var faktiskt väldigt fin annars, blev mycket skritt. För samtidigt som jag red honom var några andra på banan som jag instruerade. Det var Ovation och Raoul, och båda såg väldigt fina ut!!

Sist men inte minst fick Sir price sig en tur på Gärdet. I rubriken är det han som står för det vilda!!!
Jag red honom ut till Gärdet och han skulle få en skrittrunda. Det blev väl 1,5 timmar skritt ungefär.
Men MonsterOzzy var lite vild. Hela vägen ut hoppade han till för allt och inget.. Bussar, prassel i buskarna, löv, skräp som fladdrade, och sig själv, allt var en anledning till bus!! Han blev sådär busig som en häst med gjordtvång som hoppar rakt upp i luften och vet inte vart han ska ta vägen..
Efter att vi kommit ner till Gärdet så förstog han att det bara skulle bli skritt. Så efterhand blev han snäll och jag kunde skritta på långa tyglar utan att behöva vara beredd.
Men så småning om så var vi på hemväg. Då dök det upp en trio Italienare, tror jag..
Då kastade fram kamerorna och ville fota. Så jag var bussig och gjorde halt så hoppade sonen på 20 bast in jämte mig och Ozzy. Då fotade båda föräldrarna samtidigt varav den ena med systemkamera med rejäl blixt. Så när det blixtra så gör Ozzy ett typiskt bushopp rakt upp och åt sidan, sonen blev rädd men vi gjorde ett nytt försök och dom var helt lyriska över alltihopa. Ozzy var glad åt allt men extra glad åt att gå hemåt!! Härnäst står en helikopter 15 meter ifrån, den gav stora ögon.. Men det var avstängd iaf.

När man passerar vägen som skiljer sportfältet och Gärdet så finns det en tryckknapp vid övergångsstället. Den är ryttarvänlig och sitter i lagom höjd för att komma åt på ett bra sätt. Och snabbt går det. Undrar om sånna här knappar finns någon mer stans i landet!?

Sir Price på Gärdet

Finns det någon annan stans än här??

7 kommentarer:

  1. Vilka innehållsrika dagar Marita! Det låter helt underbart säger jag som har mina stunder i stallet med hästarna tidiga mornar (stavar man så?)Sen sitter jag framför en dator hela dagarna med mina ekonomipapper....Tyvärr har jag ingen häst att rida då Sambuca är skadad och sedemera betäckt, men jag saknar ridningen oerhört när jag läser din blogg!//Kram Annica

    ps vi kommer att åka till Stockholm en helg i maj då det är högvakt och öppet hus, vilken helg är du med? Är Tom Morris med varje gång? vill gärna träffa di då

    SvaraRadera
  2. jajjamän! Finns i Göteborg vid Askims ridhus.

    SvaraRadera
  3. Karin Lindkvist1 april 2011 kl. 12:00

    Hej!
    Kul med en så intressant hästblogg! Jag söker för närvarande stalljobb i stockholms området, och efter att ha läst din blogg så blev jag inte så lite intresserad av arbetet ni gör på K1.
    Om du har tid och lust, får du jätte gärna skicka ett mail till mig, så kan jag berätta lite om vad jag kan och vill!
    Mvh
    Karin
    bergman-karin@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Annica, Ja. Jag har härliga dagar på jobbet. Tänk vad skönt när sommarn kommer också! :-)

    Ang maj där så kan det bli en krock. Jag är tävlingsledare för våra dressyrtävlingar 6-8 maj.
    Och jag vet att det då är öppet hus. Då kommer jag inte kunna lämna tävlingen, men du får hemskt gärna komma ner och hälsa på!!
    Tom Morris kan gå i högvakten dessa dagarna, men oavsett kan jag tyvärr inte visa honom riden då..

    SvaraRadera
  5. Där ser man! Ridvändliga tryckknappar finns på fler ställen. Bra är dom iaf!!

    SvaraRadera
  6. Karin, vi har inga lediga platser för stalljobb hos oss. Däremot kan du ju alltid kolla tjänsterna som soldat, där kommer vi anställa framöver. mil.se borde ha lite mer information om vad som gäller. Jag kan tyvärr inte komma på något stall som söker folk heller. Tyvärr.

    Tack, vad roligt att du gillar min blogg!!

    SvaraRadera
  7. Ja som sagt i Askim finns det också =)

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **