Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 14 februari 2013

Känslan

Onsdagsmorgonen började med att jag höll lektion. 6 ekipage var med och min plan var att kolla av känslan hos ryttarna och öva galoppfattningar. Det senare hanns absolut inte med.
Men jag gick grundligt igenom hästens 3 gångarter och förklarade hur respektive takt skapades genom varje hovnedsättning. Tex galoppen som är tretaktig och börjar med yttre bak, därefter inre bak och yttre fram och sist landar inre fram.
Därefter ville jag att ryttarna skulle skritta runt på volten och kunna särskilja taktens 4 delar. De fick räkna högt, 1-2-3-4. Det var några som hade lite svårare som räknade till 4 upprepat utan hjälp av takten. Men jag hjälpte till och så efter hand blev det bra och känslan infann sig. Samma sak gjordes i trav, som är lättast. Och galopp, där det är svårast att skilja ur 1 och 2 av de tre takterna.
Oerhört roligt att ha en så grundlig genomgång!!!

Alla unghästar utom Volt, som Per red på lektionen, fick komma ut och skritta i vinterlandskapet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **