Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 12 februari 2013

Tjuvstart!!

Jag är nog ett hopplöst fall...
Jag har nu sista lediga dagarna innan jag börjar jobba och vad gör jag då.. Jo jag åker till K1 och rider!

I fredags red jag Vito på hopplektion.
Första gången jag red honom och han skötte sig ganska bra. Han är lite åt det latare håller. Det använde han gärna som försvar. Även att låtsas bli rädd för dörrarna i ridtältet tyckte han var en kul lek. Men efter upprepade sidohopp och några små rusningar så började han ge med sig och när han kommit underfund med att det var bäst att samarbeta gjorde han det på ett väldigt bra sätt!!
Från och med nu så har Per Dahlgren tagit över hopplektionerna. Så det är ha som kommer vara instruktör tills vidare.
Uppvärmningen var lösgörande jogg och galopp i båda varven. Sedan fick vi arbeta med lite öppna i galopp och känna att man på ett okonplicerat sätt kan placera framdelen lite innanför och ha hästen lydig och följsam.
Själva hoppövningen ser ni på bilderna nedan. Det var nog 16 bommar i rad som vi travade över och efterhand byggdes det små kryss som vi skuttade över. Nyttig träning som ger mycket tillbaka! Man får bla träna uppmärksamhet, spänst, styrka och sin egen följsamhet.
Vito hade inga problem med bommarna, väldigt fin bjudning och positiv inställning. Men när det kom till slutet och det var 3 studs så var han lite trött och orkade inte riktigt men han rev inte ändå. Så han gjorde så gott han kunde!!


Idag red jag Turbin åt Erik. Bild på honom nedanför. Han hade igår varit lite tjurig och undandragit sig arbete och då erbjöd jag mig att känna på honom idag. Han fick ett lösgörande pass i ridhuset och visade upp sig från sin bästa sida! Inga konstigheter alls. Lydig och bra stöd på bettet.
Han blir lite kort in i galoppfattningarna och studsar till istället för att kliva iväg i galopp. Så med lite smackningar i rätt ögonblick så flöt han in fint i galopp.

Nu är jag uppvärmd inför måndag!
Träningsvärk lär bli min största fiende i veckan, men jag ska göra så gott jag kan för att ta det lugnt i starten.

Det kommer en presentation av hästarna i början av veckan så ni får bekanta er med dom!!

Det ska bli kul att få rida aktivt igen.
Och om man ska börja mjukt borde man kanske inte rida lektion för Traudi 7.30 sin första arbetsdag efter 10 månaders uppehåll... Ska bli så kul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **