Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 12 februari 2013

Nya bekantskaper

Idag började jag med att hålla ridlektion. Det kommer att bli en lektion varannan måndag för de som disponerar häst. Samma personer som rider för Traudi. Och anledningen är att jag efter att ha diplomerats som c-tränare ska använda mina kunskaper. Och tidigare hade vi lektion för Traudi varannan onsdag, men nu är det istället för mig på varannan måndag.
I vilket fall; 4 st kom på lektionen och vi övade på övergångar, tempoväxlingar, volter och rakriktning. Det gick bra. Per var med på Vito som skötte sig fint, det är dom på bilden.

Från och med idag är ridhuset stängt. Det ska rivas. Det innebär att det är svårare att få till sin ridning. Tur att vi ändå är två!! Men vi får låna in oss på gröna ridhuset nere på Ryttarstadion så vi har inte helt förvisats till utomhusridning.

Jag fick idag lära känna några fler unghästar.
Volt, en väldigt rar och trevlig häst. Han hade dock lite åsikter om att ta min skänkel och blev gärna lite stark när jag krävde lite mer bakbensengagemang från honom. Men det är nog kommunikationsproblem får vi hoppas.

Uno är en riktigt härlig häst med. Han jobba med lite oliksidighet och var lite stelare i sin högersida. Jobbade väldigt mycket med att få en lätt vänstersluta vilket var svårt för honom. Antingen kan jag få en fin ställning till vänster, eller flytta bakdelen undan höger skänkel, men inte båda sakerna samtidigt..
Men efter mycket mycket tjat från min sida med att konsekvent jobba med ställningen och flytta ut bogarna snarare än att ta in bakdelen blev det lite lite bättre. Men här har jag att bita i!! Märktes även i galoppen att han var svagare i höger bak och höger galopp behöver en längre startsträcka för att bli mjukare och rund.

Ural var favoriten av de här tre. Han är väldigt rolig att rida. Han ger känslan av gummiboll som har lätt att samla eller öka. Han har inga fantastiska gångarter men istället har han en underbar arbetsmoral och väldigt mycket elasticitet. Kul!! Här jobbade jag mest med att få honom jämn på båda tyglarna och hitta knapparna. En häst som Ural kan man ha väldigt roligt med!!

Dagen avslutades med manryckning. Så nu är unghästarna friserade och snygga
Imorgon väntar hoppning med Viktor, hoppas han glänser som i fredags....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **