Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 26 februari 2013

Kortegeträning

Igår red jag lektion för Traudi. Jag satt på Uno. Han hade tagit 2 steg bakåt och var inte fantastiskt lösgjord och rakriktad som förra veckan. Men på slutet blev det ganska bra i alla fall.
Jag fick öva lite på sitsen och då att komma ner med hälarna genom att rida en stund ståendes på raka ben och svikta i hälarna. Det blev mycket bra resultat.

När jag sen red Vito och han var faktiskt riktigt pigg och framåt!! Superkul! Jag passade på att rida en stund utan stigbyglar och Traudi tyckte det såg skapligt ut (mitt ordval).

Ymer var relativt lugn i stallet trots att han inte reds på helgen. Även i ridhuset skötte han sig bra och var ganska framåt.

Idag var det kortegeträning. Alla unghästar utom Viktor och Ymer var med där. Uno och Ural rapporterades ha taktat en del men bortsett från det var alla supersnälla!

Jag red Viktor på galoppbanan, han skulle få rastas av utomhus och ha lite roligt. Det hade han, och jag med!
Det blev 6 halva varv på galoppbanan och han bjöd på ett glädjebocksprång men det tycker jag bara är kul. Han fick upp flåset och var nöjd och glad!

Ymer fick ett motsvarande pass. Jag red med poliserna ner till galoppbanan. Där var det lite utspridda par som skrittade av eller fram som jag travade ikapp och vände ifrån. Lite gnäggande och spänt fick jag honom att trava fram och tillbaka som jag tänkt mig.
Han fattade självmant galopp och så kort och stark galopp trodde jag aldrig att jag skulle få inom det närmsta halvåret. Några sträckor i galopp och han kändes klar.
På hemvägen kom en liten hund springandes från matte som ivrigt försökte fånga "Ludde". Men den sprang upp i Ymers ända så han gjorde ett luftsprång och en rejäl bakutspark. Tur nog inte så hunden träffades. Strax därefter lyckades jag vända Ymer så han jagade Ludde till sin matte och hon kunde koppla den. Skönt att Ymer ändå var så duktig och skrittade fint hem direkt efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **