Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 14 februari 2013

Veckans Övning v.7

Nu drar jag igång med veckans övning. Detta har inte blivit av på länge nu. Men idag kände jag hur inspirationen kom med kraft!!

Denna vecka skall jag öva på min sits. Bättre hållning, starkare magmuskler och en ökad medvetenhet och hur jag sitter. (Det räcker inte med en vecka, men det är en bra början!)


Inledningsvis i lättridningen ligger fokus på att komma ner med hälarna, släppa knäna och göra mig lång och tänka på hållningen. Det är så lätt att kura ihop sig lite och hitta ett slags bekvämläge där man fuskar lite. Men nu är det slut med det. Snyggt och prydligt ska det vara!


Om jag ska visa er min förebild så är det Tinne Vilhelmson Silfvén som är föredömlig i sin sits. Den följsamheten hon har är underbar. Precis som jag vill ha det. Inget fastklamrat i bakvikt, utan bara rakt upp och ner, elegant och med följsam kropp och hand med fin känsla för hästens rörelser!


Tinne

När man galopperar så gör gärna det i lätt sits till en början. Få en låg tyngdpunkt, fjädra i fotled, knä och höft. Känn att det gungar följsamt så man blir så stilla som möjligt själv. Handen måste vara stilla men inte låst, försök att ha den stadig men elastisk något framflyttad på tygeln.


Efter en skrittpaus så släpper man stigbyglarna och smyger man igång med övergångar mellan skritt och trav. Ge dig själv tid att komma ner i sadeln några steg i taget och låt hästen bli varm och långsamt lösgjord och känn att övningen blir enkel. Sen kan man rida några små tempoväxlingar i trav. Växla sedan mellan trav och galopp på samma sätt. Det är viktigt att känna sig avspänd men med hållning. Slappna av i låren och känn att att man sitter jämnt på båda sittbenen. Byt varv ofta för att lättare känna om man hamnar snett. Låt tån hänga lite neråt för att inte ge onödiga spänningar. 


Hållningen är väldigt viktig, lyft hakan och blicken så blir det stor skillnad! Gunget ska komma genom mjuka höfter och mage, men man måste ha ett visst mått av anspänning för att få hållning, känn efter hur du sitter så avspänt som möjligt med bästa möjliga hållning! Följ hästens mun med handen, håll inte i dig! Låt händerna sträcka tygeln lätt med mjukt stöd men var alltid mjuk framåt mot hästens mun!Varva med skrittpauser och vila.

Om det passar så lägg in några övergångar mellan skritt och galopp. Känn att sitsen inte förändras för att det blir en annan gångart, lika fin sits hela vägen in i ny gångart!


Avsluta med att ta stigbyglarna och jogga ner i trav under lättridning i samma fina hållning. Blir man väldigt trött så ta paus! Försök att slappna av så mycket som möjligt och växla arbetet ofta.


Lycka till!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **