Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

fredag 27 augusti 2010

Dressyr

Nu har jag ridit 2 hästar.
Först fick jag rida förra säsongens häst- Swenson. Han ville ogärna arbeta under sig med vänster bak, så det blev en knapp timme med alla typer av sidvärtsrörelser åt alla tänkbara håll på olika linjer. Det svåraste var att bara galoppera på en jämn volt i vänstervarv. Han ville flytta bakdelen ut och även sätta över mig på utsidan. Men jag tragglade ett bra tag och fick några korta stunder av att han gick kvar och spårade.
Sir Price fick ungefär likadant travarbete som Swenson. På tvären åt alla håll. Hitta känslan av att han är som en gummiboll och med lätthet kan ställas, böjas och flytta sig hur som helst. Han var väldigt duktig och var otroligt elastisk!
I galoppen jobbade jag med skolor och sedan i förvänd galopp. Viktigaste arbetet i galoppen låg i att snabba upp takten och få hovarna att klappra mera kvickare och mer energiska språng blev bra och bytena fungerade så gott som perfekt missade ett i början. Känns tryggt att ha spegeln som hjälp där!
Avslutade med att trampa honom lite. Han gör skaplig passage så nu vill jag avancera med korta stunder av piaff. Han blev lite irriterad på mig och ville backa, men när han kom på hur vad menar så var han riktigt ambitiös och kommer få en fantastiskt uttrycksfull piaff! Men än så länge vill jag bara lära honom att precis ta tre-fyra steg och direkt på mitt ptroo-kommando göra halt och skritta iväg lugnt han får inte bli stressad, hela tiden beröm och stilla och slappna av. Jag är supernöjd!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **