Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 10 augusti 2010

Himmel

Sir Price är gudomlig. Jag är så glad när jag rider honom. Jag är sällan annat än glad, men han är så fantastiskt duktig. Jag kommer aldrig sluta avguda denna häst!

Idag hade jag siktet inställt på övergångar.
Så redan i skritt gjorde jag halter och ryggningar. Han var ibland lite lat och stretade emot istället för att mjukna in i halten. Men med lite skänkel på som kom han i form och gjorde bra halter. Ryggningarna var i början sneda och han ville trycka baken åt höger. Men med lite kraftigare korrigering och stark höger skänkel två gånger så var det inte längre något problem. Då ryggade han rakt och villigt i en bra form.

Efter det övergick jag till att växla mellan skritt och trav. red på serpentiner inne i ridhuset. Övergångar varje gång jag passerade medellinjen. Det var nyttigt för honom, för han ville gärna falla isär lite i övergången ner till skritt. Dessutom känns det som ett "snällt" sätt att få honom i arbete trots att det är bara uppvärmning.

När han gjorde bra övergångar till skritt och skrittade stort direkt efter avsaktning och väntade på signal för trav var jag nöjd!

I galoppen red jag övergångar till skritt och sedan ny galopp. Både rättvänd och förvänd galopp blev det. Han höll ihop galoppen bra och det är otroligt bra styrketräning att bara fatta galopp och bryta av igen efter bara 3-6 språng så att han bär upp bra bakifrån. Det gjorde han. Dock vill han väldigt mycket så bitvis i skritten blir han otaktmässig och vill galoppera eller trav före min signal. Så det gäller att vara kall och inte räkna steg, han ska inte lära sig när det "borde" vara dags. Men jag är nöjd. Väldigt fina fattningar. Skrittetapperna får vi träna mer på, att han snällt väntar på mig där.

Sedan i galoppen fortsatta jag in i förvänd galopp in på spegelvolten. Första bytet var katastrof. Sen när jag gjorde igan och påminde mig om att inte hålla ihop honom för hande, utan rida dit en bra galopp och sen måste han bära sig själv in i bytet- då blev det super!
Han stampade till så i bytet så det lät som en häst som hoppade högt.
Riktigt luftiga och runda byten åt varje håll. Bortsett från det första bytet var alla rena och bra. Men hjälp av spegeln har jag koll på att han är väl isär bak, och inte jämfota. Känns jätteskönt att han är så bra nu, hoppas det är befäst snart! Några gånger förekom han med byte. Men jag får väl inte klandra honom för hårt. Roligt att han är positiv, och han försöker verkligen. Desstom är jag väldigt förutsägbar när jag upprepat byter på samma plats. Men bara lite till på detta sättet, sen blir det andra vägar med!

Avslutade med lite trav, och red samlad trav. Han svävar- på riktigt!! Vilken känsla. Han är magisk!! Varje halvalt sätter honom mer och mer och han är så nära passage man bara kan komma utan att "kunna". Han är otroligt villig och ambitiös och orken börjar komma ikapp med de krav jag vill ställa på honom. Duktiga Sir Price!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **