Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

söndag 29 augusti 2010

Kvällsjobb

Blev ganska sent i stallet idag. Komm just hem efter att ha tillbringat några timmar med Sir Price.

Idag hade jag tömkörning i schemat. En nyttigt träning för både mig och hästen. Jag värmde upp honom i skritt på fyrkantsspåret och sedan efterhand in på volt och bara körde honom lugnt i en ganska rund form.

Han är ganska lydig, så om jag säger "ptroo" så gör han snäll halt och på "trava" kommer han snällt fram i trav. Skönt att han lärt sig grundkommandona väl. Galopp var det han var sämst på idag. Fick tjata lite på honom innan han fattade galopp, jag tror no han förstog men förstökte slippa, han tycker det är lite jobbigt att vara "inspänd" och galoppera lite kort på töm. Jag hade till en början vanlig yttertygel och gramanfästning på innersidan. Efterhand som han blev varm och färdig så höjde jag upp på hög gramanfästning på båda sidorna för att lätt kunna växla mellan båda varv och han kan inte krypa ur formen och komma undan. Han är inte så stark i hög form så det är nyttigt för honom att komma upp lite då och då såhär.

Jag körde skänkelvikningar på hörnlinjen följt av öppna långsidan ut i båda varven. Det var lite vingligt någon gång men han var riktigt ambitiös!

I traven så kunde jag korta honom ganska bra. Jag lät honom trava längs väggarna med mig helt bakom och så gjorde jag övergångar mellan skritt och trav där han skulle mer eller mindre trampa. Om han rörde sig framåt gjorde det inte så mycket. Det jag vill åt är att jag kan ge "trava" kommando och han ska då trava utan att jag ska behöva smacka i takt eller peta med spö osv. Jag vill skapa en häst som lydigt travar i det tempo jag släpper fram honom till. Så fort jag säger Ptroo eller Halt så ska han koppla av direkt.
Jag är jättenöjd med honom idag, och det var välbehövligt! Får fortsätta med det här så vi befäster det vi övat på.

I stallet hade någon ställt en hel påse med äpplen, så Sir Price fick 2 direkt när han fick av sig tränset, gissa om han blev glad och kände sig nog väldigt nöjd med sin belöning!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **