Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 25 augusti 2010

Terminsstart för Traudi

Jag avslutade dagen med att rida lektion för Traudi. Sir Price valde jag såklart!
Det var 3 som red på lektionen som varade i ca 1 timma.

Jag värmde upp och red passet rätt så självständigt och fick lite kommentarer allt eftersom.

Han kändes ganska bra men underlaget var så sönderregnat att jag mest inte kunde koncentrera mig. Jag tyckte det var för klafsigt och var rädd att han skulle halka, men de andra två ville gärna vara ute så..

Värmde honom i trav en lång stund och red lite skolor med små krav, och sedan gjorde jag några halter föra att sedan jobba med galoppen och bytena.

Bytena är ju ett eget kapitel.. Hans byten till vänster är kalas! Däremot hade vi återigen svårt åt höger.
Traudis eminenta lösning på problemet var att "snabba upp" galoppen lite. Öka takten med inte tempot. Och inga byten på diagonalerna. Där får han för svårt med inramningen och jag kan själv få känslan av att hinna innan hörnet. Så jag red istället i förvänd galopp och vända i en halvbåge över banan och byte runt medellinjen eller så kunde jag följa långsida igen och göra nytt försök. Inte ha bråttom!

Bytena blev nu mycket bättre och jag fick 3 i rad som var rena och luftiga! Så med gott mod hoppas jag nu att detta funkar även nästa gång. Kändes väldigt bra iallafall.

I traven hade han fin samling och jag tränade på att i en samlad trav ha känsla av att rida in bakbenen under honom i en halt med all vikt på bakbenen. Känslan av att rida ikapp bakbenen till stillastående framben, min tolkning. Allt för att få bakbenen ännu bättre in under honom i halterna.

En lerig häst fick duschade ben och en middag väntade i krubban. Han borde vara nöjd med livet!


Sigmund och Raoul fick 2 vändor i klätterbacken idag. Båda skötte sig utmärkt i regnet och jag är inte förvånad, härliga hästar jag har!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **