Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 31 augusti 2010

Å sen dressyr

Hoppade Tornado och tänkte att det nog skulle blivit någon mer. Men icke!

Hade ingen plan att rida med någon annan, så därför blev det inget. Det är omständigt att hoppa ensam och att inte ha någon på backen är sämre om man vill höja och ändra under tidens gång. Det blir lite ineffektivt. Så det får bli i veckan, kanske fredag.

Dock så hoppades Sigmund av en kollega. Han skötte sig väldigt bra men blev lite trött i slutet.


Sir Price fick en kortare omgång dressyr idag. Fyllde hans pass med oräknat många skänkelvikningar öppnor och slutor! Det kändes som att han var lite ouppmärksam på skänkeln emellanåt men det förbättrades. Själva rörelserna gjorde han riktigt fint, han blev väldigt smidig och fin.

I galoppen har vi ju ständigt jobbigare. Så för att göra livet ännu mer surt för stackars Ozzy så fick han gå i öppna utmed långsidorna. Det är ett jobbigt men användbart sätt att stärka honom genom att lägga mer vikt på inre bak. Och öppnan i sig ger samling vilket direkt ger en lättare framdel och den galoppen vill jag ha.
Ibland när han tycker att jag är för besvärlig slår han om till förvänd galopp, men då får jag lugnt bryta av och göra om. I det här läget vill jag inte byta tillbaka, dels för att det blir för hastigt och, och dels för att det lätt blir oplanerat och dels för att jag inte vill att han ska tro att det är byten som är grejen med övningen.

När jag travade ner Sir Price var han riktigt avspänd och otroligt rörlig. Känslan direkt efter avsaktning från galopp till trav är magisk. Underbart steg och fin samling finns det i honom alldeles av sig själv!

Sir Price


Tom Morris fick ett kortare pass på ridbanan. Jag ställde inte så värst höga krav på honom mer än att han skulle trava och galoppera lite mer framåt och då komma upp med ryggen och bli mer rörlig.
Jag fick verkligen till den känslan jag ville åt. Jag hade "special"padden på ryggen, kan han ha trivts väldigt bra med den?  Jag gjorde några diagonaler i galopp med byte och han hade lätt för sig och bytte lätt de flesta gånger. Någon gång var han före bak. Men han är inte alls stressad utan gör så gott han kan och är nöjd med sin insats. Det är jag med, han är väldigt duktig!
Jag fick en fin känsla i handen och en bra form där han är rund i halsen utan att vara låg.

Raoul gjorde så fina skänkelvikningar idag!!! Den här hästen är ju så otroligt begåvad. Man behöver bara korrigera en gång så har han precis förstått. Jag är glad över honom, verkligen. Begåvade och utvecklingsbara hästar är fantastiskt. Sedan behöver inte kapaciteten vara så stor, men utvecklingsbarhet och ridbarhet är ju två viktiga delar. Och det har både Tom Morris och Raoul. Och Sir Price förstås!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **