Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

fredag 6 augusti 2010

Så roligt!

Dagen har vart riktigt bra idag!

Först ut idag var Sigmund. Han fick gå ett dressyrpass och han känns som vanligt mjuk och fin. Har inte satt någon större press på honom än, utan jag låter det var "lätt" lite till. Så nästa vecka går han högvakt på tisdag och så får det bli arbete på måndag och onsdag och vidare.
Samtidigt som jag red honom hade jag lite lektion med en f.d chef som red på Regent. En häst som varit "min" i en tidigare kull. Det gick riktigt bra och han kom verkligen till ridning och var rund i formen, riktigt fin!

Sen red jag Sir Price. Han fick faktiskt jobba lite mer idag. Red på mit nya kandar och allt satt bra efter att jag gjort några nya hål i sidostycket till bridongen. Han var jättefin i det :-)
Jag märker att han är lite loj efter betet, så jag tjatade lite på honom om att det är viktigt att gå fram för skänkeln, helst vill han ha det mer mysigt.. Men har kom igång riktigt fint och gick i en ganska bra form. bitvis vill han ligga på lite i handen så det gäller att ha honom ärligt framme för skänkeln och i en självbärig form.
Jag red ett par öppnor och det kändes bra. Repeterade några halt-ryggning från igår och det var också klart bättre, dock vill han vika ut bakdelen till höger, så jag måste passa lite på honom.
Galoppen var ganska fin! Han vill gärna vara lite lägre än vad jag vill. Jag vill känna att han är i uppförsbacke och inte dyker ner och landar tungt på inner fram. Och det mesta kändes som fin uppförsbacke. Underbart att få rida Sir Price (Ozzy) igen efter vilan. Han kommer bli så fin till nästa år så jag kan ju knappt hejda mig, jag vill ju ha honom klar för MSV A nu.. men en sak i taget, nu ska vi bli bättre än tidigare, lydigare och höja nivån på precisionen ytterligare. Ganska bra är inte bra nog. Nu ska jag höja ribban och det kommer bli jätteroligt att ta hoom vidare till nästa nivå!!

Tom Morris- som egentligen heter Boston T. Han kan komma att bli min andrahäst på tävlingsbanan. Om jag känner att han utvecklas bra och jag hinner med så tänker jag försöka tävla honom i dressyr.
Hela tiden har jag ju tyckt bra om honom, men idag satte jag ihop honom lite mer och han är så himla härlig att rida. 165 men nätt passar mig bra, lätt för mig att rida ihop, men också känslig.
Jag red lite i alla gångarterna med fokus på att hitta en stadig form och hitta ett större register. Skritten är bra men lite ostadig i formen. Traven är taktmässig och elastisk. Galoppen är rytmisk men inte helt stark. Han har egentligen lite kort hals, men det är inget som märks när man rider honom. Och från sidan har en fin form och snygg sida under ryttare! Han är lätt att samarbeta med, men känslig mun som man måsta vara rädd om. Så om jag siktar högt så önskar jag att han kunde gå unghästklasser nästa år med inrikting 6 års championatet. Falsterbo, och-eller Flyinge. Tom Morris är ingen häst med riktigt stora gångarter, men spänstig och precis rätt huvud för att relativt lätt kunna plocka fram så mycket mer ur honom.
Så jag har en liten plan... Vad det egentligen blir i slutändan beror på om jag hinner tävla 2 hästar och om han håller sig frisk och utvecklas så som jag hoppas att han gör!

Nu på efter middagen har jag ridit på Storm och Victor red på Tornado så red vi tillsammande med en grupp soldater ner på Gärdet och travade där. Båda skötte sig bra och är lätta att rida ute.

Raoul var även idag lite oren i skritt och trav och kommer få skrittas över helgen för en ny bedömning på måndag. Finns inget kliniskt fel vad jag kan se. Han kan ju ha gjort något i boxen, så förhoppningsvis är han bra snart igen!

I helgen går unghästarna ut med de tillståndsryttare som normalt hjälper till på helgerna. Det blir deras första ridtur på de nya. Det kommer garanterat gå alldeles utmärkt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **