Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 9 augusti 2010

Dressyrdag

Började dagen idag på bästa tänkbara sätt.

Jag red Sir Price i ridhuset. Jag hade en riktigt bra skritt att börja med. Han kliver på arbetsvilligt och gör precis vad jag ber om. Gör några stora bakdelsvändningar först och minskar ner till bra storlek och dom är rena med bra takt.

I halt ryggning tjafsade han mot handen första gången och därefter ryggade han lydigt och villigt.

I traven red jag tempoväxlingar och han svarade fint framåt och jag kunde sedan samla mer och mer och han behöll fin energi och takt. Bra bakbensaktivitet. Jag börjar inför denna säsongen höja kraven mer på att han verkligen tar i. Han måste komma mer i uppförsbacke och verkligen bli stark där. Men det gäller att inte kräva allt på en gång. Och att ta pauser, det är lätt att glömma. Men han var superduktig.

När vi kom till galoppen satte jag tillbaka honom lite igen och han fick även här jobba lite mer bakifrån och korta ihop sig utan att tappa på höjden. Det gjorde han bra. Första bytet till vänster, lätta varvet, var perfekt. luftigt och bra.

Sedan gick jag i förvänd galopp och gjorde byte till vänster. Spegeln visade ett toppenbyte där han var väl isär bak. Jämfota sprången vill jag inte se mer av. Ett försök till och minst lika bra. Rent och luftigt. Tack, jag avslutade det arbetet och var väldigt nöjd.

Avslutningsvis red jag 8 metersvolter i trav vi A, E, C och B men öppna längs långsidorna i samlad trav hela vägen. Han travade med riktigt fin lätthet och svävade fram i öppnorna. Så jag var och är så glad. Han skötte sig super idag!!



Före lunch red jag Tornado med Högvakten innan dom gick mot slottet. Han var cool idag och inte så spänd. Något litet steg bakåt när jag stog väl inklämd var det enda. Och det är så lite att det räknas som jättebra. Imorn blir det samma sak igen och därefter kan han också gå högvakt!

Nu ska jag ut och trimma de 3 andra.

Raoul gick vakt idag och skötte sig bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **